Zemědělci sice ustoupili od blokády hranic, přesto budou v pondělí "alespoň" demonstrovat. Nelíbí se jim, že do Česka dováží velké obchodní řetězce stále více masa ze zahraničí.
"Je to akce výstražná. Pokud řetězce, vláda a ministerstvo zemědělství nevezmou naše problémy a požadavky vážně, tak po sněmu Agrární komory, který je koncem března, přistoupíme k jiným akcím," uvedl šéf Agrární komory Jan Veleba.
Řetězce jsou ale zcela opačného názoru. Drtivá většina nejen masa, ale i ostatních výrobků prý pochází z tuzemska.
Pozor na kvalitu
"Vepřové maso odebíráme pouze od českých dodavatelů. V obecném pohledu se podíl tuzemských potravin v Makru pohybuje mezi 80 a 90 procenty," uvedla mluvčí Makro Cash & Carry ČR Markéta Světlíková.
Osmdesátiprocentní podíl tuzemských potravin nabízí ve svých prodejnách Albert a Hypernova společnost Ahold.
"U čerstvých potravin se snažíme upřednostnit české dodavatele, především z logistických důvodů. Bohužel někdy se u některých z nich vyskytují problémy s konzistencí kvality dodávaného zboží," říká mluvčí Aholdu Libor Kytýr.
Podle něj se stává, že první dodávky od tuzemských společností jsou ve špičkové kvalitě. "S dalšími dodávkami se ale kvalita nepochopitelně sníží," uvedl.
Na kvalitu upozorňoval také řetězec Interspar po ukončením činnosti české firmy Prima Group, která hypermarketům dodávala část masa.
"Bohužel, čeští zpracovatelé nám nebyli schopni nabídnout své produkty v odpovídající kvalitě a množství. Proto bude část masa na našich pultech pocházet z dovozu, ač se například u hovězího jedná z 80 procent o maso české, tedy od českých chovatelů," řekl jednatel hypermarketů Interspar Martin Hruška.
Zemědělci svými protesty přitom právě reagují na rozhodnutí Intersparu.
Zákazníky původ zboží už nezajímá
Zahraniční vepřové maso prodávají také obchody Ahold nebo Tesco. Podle Agrární komory kvůli dovozu čeští producenti masa ročně tratí přes 2,4 miliardy korun.
Předseda Svazu chovatelů prasat Čech a Moravy Jaroslav Hajda prohlásil, že tuzemská produkce je stejně kvalitní jako dovozy. Česko se ale podle něj stává odbytištěm pro přebytky velkých cizích výrobců.
Přitom fakt, že větší část potravin v obchodech je z Česka, potvrdil také průzkum Agrární komory před koncem loňského roku.
Ten ukázal, že téměř tři čtvrtiny mléčných produktů v našich obchodech pocházejí od domácích výrobců. Ze zahraničí se dovážejí především výrobky s delší dobou trvanlivosti, například jogurty nebo tvrdé sýry.
Podíl českých výrobků byl vyšší, než komora očekávala. Výrazné rozdíly byly ale mezi jednotlivými druhy mléčných výrobků i mezi jednotlivými řetězci.
Například u Lidlu vyšlo zastoupení výrobků domácí výroby jen na 47 procent.
Šetření mezi spotřebiteli podle Agrární komory také ukazují, že v posledních letech stoupá podíl těch, které neovlivňuje při nákupu potravin země původu.
Loni to bylo 74 procent dotázaných. České produkty preferovalo 24 procent respondentů a zahraniční zboží dvě procenta.