Půlka spojů ČSA dnes neodletí. Vedení hrozí trestem

Veronika Skálová Veronika Skálová, Markéta Žižková
1. 12. 2011 15:31
Piloti protestují proti plánu ČSA vyvést třetinu letadel do dceřiné společnosti aerolinek
Fronta u přepážky ČSA
Fronta u přepážky ČSA | Foto: Markéta Žižková

Praha - Až polovina letů Českých aerolinií se ve čtvrtek neodlepila ze země. Ráno to oznámilo České sdružení dopravních pilotů ČSA (CZALPA). Piloti uvedli, že tím protestují proti restrukturalizaci firmy.

Část z nich v první fázi protestu čerpala volno z důvodu indispozice, a k naplánovaným letům proto nenastoupili. Prostest se týkal více než sedmi stovek cestujících.

České aerolinie potvrdily, že někteří piloti opravdu oznámili v práci údajnou zdravotní indispozici. Mluvčí Hana Hejsková upřesnila, že z Prahy neodletí podle posledních informací 19 zpátečních letů, celkem tedy 38 cest z Prahy i do Prahy.

Zrušené lety:

6:55 - Milán
7:00 - Düsseldorf
7:05 - Hamburg
7:05 - Varšava
7:15 - Budapešť
7:15 - Štrasburk
7:20 - Frankfurt
7:20 - Hannover
10:45 - Stockholm
11:05 - Madrid
11:20 - Talin
11:30 - Sofia
11:40 - Riga
11:40 - Vilnius
11:50 - Amsterdam
11:50 - Řím
12:00 - Ostrava
12:10 - Záhřeb
12:50 - Helsinky

Zdroj: Informace o letech Letiště Praha

"České aerolinie se omlouvají všem cestujícím, jichž se nátlaková akce některých zaměstnanců dotkne. Cestujícím, jejichž let byl zrušen, společnost samozřejmě umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín, či vrácení letenky," uvedla Hejsková.

Zrušené lety v infoboxu jsou uvedené v informačním systému letiště, není upřesněn důvod jejich zrušení.

Dopravu zajistíme, říká ČSA

Prezident aerolinek Phillippe Moreels na setkání s tiskem uvedl, že piloti se mylně domnívají, že jejich protest je legální. "Naši právníci jsou si jistí, že tato akce není legální a může a ponese pro piloty důsledky," uvedl Moreels.

Tento názor potvrzují i nezávislí právníci. "Z informací, které jsou nyní k dispozici, je zřejmé, že jednání profesního sdružení je účelové. Na svých stránkách CZALPA fakticky vyzývá piloty k protestní akci formou zdravotní indispozice. Jinými slovy: zneužívá legální prostředek k nátlakové akci. Zvážit svůj zdravotní stav má každý pilot kvůli bezpečnosti, ne kvůli tomu, že ho k tomu vyzve profesní sdružení, aby prosadilo své zájmy," uvedl advokát Pavel Dudák z kanceláře VDNU Legal.

Vedení ČSA už v noci, když začaly přicházet první omluvy pilotů, kteří nenasoupili k letům, začalo jednat o možnostech řešení situace. "Opetativně jsme se dohodli s dopravci, aby z ohrožených destinací vypravili letadla s větší sedačkovou kapacitou, vyjednali jsme i krátkodobé pronájmy letadel včetně posádek pro případ, že by měl protest pokračovat," uvedl viceprezident proprodej a merketing Jiří Marek.

Jak bude protest pokračovat zatím piloti neupřesnili, vedení aerolinek chce se zástupci odborů ještě ve čtvrtek jednat.

Piloti oznámili, že v protestu hodlají pokračovat, neupřesnili ale jak.

Vejdeme se ještě dnes nebo ne?

Na terminál 2 ruzyňského letiště zatím příchází cestující, kteří měli některým ze zrušených letů odletět. Zaměstnanci letiště je posílají k přepážce ČSA, kde si mohou vyřídit bezplatnou změnu rezervace.

"Včera jsem sice slyšela, že se chystají nějaké protesty, ale o tom, že začnou už dnes neříkali ani slovo. Ve frontě jsem stála 45 minut, ale protože příliš nepostupovala, změnu jsem nakonec vyřídila po telefonu. Odletím dnes v 17:45, ale celý den musím strávit na letišti," stěžovala si mladá žena, která cestuje do Amsterdamu a nechtěla uvést své jméno.

Skupina lidí, kteří měnili své rezervace prostřednictvím telefonu ale podle ní byla rozdělena do dvou letů.

Po desáté hodině se u přepážky začala tvořit poměrně dlouhá fronta - mezi 11 a 12 hodinou bylo totiž zrušeno celkem 8 letů. Aerolinky posílily obsluhu přepážky a fronta se začala pohybovat.

"Doufáme, že se nám podaří odletět domů ještě dnes, neradi bychom na letišti nocovali," přiznali Anrélie Cayla a Yran Dubrevil z Amsterdamu.

Zaměstnanci ČSA nepřesunují cestující ze zrušených letů pouze do spojů vlastní společnosti, ale také do letadel ostatních aerolinek, umístit by se tedy mělo povést valnou většinu lidí.

Důvodem protestu je přesun letadel

Pilotům se nelíbí rozdělení původní flotily ČSA. Třetina letadel, tedy 11 z celkem 30, byla podle nich vyvedena do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines (HCA). Že připravují protest, uvedli sice ve středu, neupřesnili však jeho rozsah ani podobu.

"Členové vedení ČSA sice s CZALPA vedli jednání o budoucnosti regionální dopravy, manažeři se však na nich o tak radikálním plánu nikdy ani nezmínili. Navíc zástupcům zaměstnanců nebyli ani schopni vysvětlit a zdůvodnit své vlastní analýzy a podklady, které si vzájemně odporovaly," uvedlo sdružení ve středečním prohlášení.

Za ČSA, respektive Český aeroholding, se postavil ministr financí Miroslav Kalousek. "Protest pilotů proti schválenému postupu je nejen neodůvodněný, ale je také zjevně nelegální. Jako akcionář budu důsledně vyžadovat po managementu, aby vůči absentujícím vyvodil příslušné pracovněprávní i hmotněprávní důsledky," uvedl ministr v prohlášení.

Přesunutí letadel do dceřiné společnosti, která vznikla v rámci restrukturalizace ČSA, je podle pilotů nich v rozporu s restrukturalizačním plánem a ve výsledku snižuje hodnotu národního dopravce pro případ, že by se aerolinky měly privatizovat.

"Na konci října Úřad na ochranu hospodářské soutěže schválil vznik Českého aeroholdingu, k rozdělení činností a zdrojů tedy dochází v rámci jedné skupiny a v intencích  restrukturalizačního plánu. Ze strany odborové organizace pilotů tedy zřejmě došlo k nepochopení," uvedla v reakci na záměr odborů mluvčí ČSA Hana Hejsková.

V podobném duchu se vyjádřil na čtvrtečním brífinku i šéf celého aeroholdingu Miroslav Dvořák. Přesun letadel mezi dceřinými společnostmi majetek státu nijak neohrožuje a nezpůsobí ani propouštění mezi piloty.

 

Právě se děje

Další zprávy