Praha - Policisté podobné nehody označují „plechařiny". Přesto se drobná kolize, která skončí škodou maximálně na karoserii nebo na nárazníku auta může prodražit i v případě, že nejste viníkem nehody.
Podle zástupců časopisu dTest, který se zabývá spotřebitelskými právy, se na poradenské lince množí stížnosti na to, že pojišťovna odmítne nahradit škodu. Zdůvodňuje to tím, že auto není nové a z ceny náhradního dílu je zapotřebí odepsat takzvanou amortizaci.
"Pojišťovny mnohým poškozeným nezaplatí tolik, kolik by měly - a to v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Poškozenému, který se nebrání, mnohdy nezbývá nic jiného, než si část škody uhradit ze svého," uvedl právní poradce časopisu Jan Votočka.
Nesouhlasů s krácením pojistného plnění bude přibývat
Uvedl také případ Pavla Karlíka z Prahy, který musel po nehodě zaviněné jiným řidičem nechat vyměnit celý zadní nárazník. Autorizovaný servis doporučený pojišťovnou mu naúčtoval 18 tisíc korun, ale pojišťovna zaplatila pouze 10 tisíc. Argumentovala právě tím, že vůz nebyl nový a proplatila tedy údajně jen částku dosahující ceny starého nárazníku.
"Pojišťovna musí uhradit veškerou škodu, která poškozenému vznikla. Chybné je i tvrzení pojišťovny, že by se jinak poškozený obohatil, když obecně havarovaná vozidla mají nižší cenu," doplnil Votočka s tím, že i Ústavní soud před několika lety potvrdil, že pojišťovny musí hradit plnou cenu opravy, i když dojde k výměně dílu za nový.
Lidé, kteří se s takovým jednáním pojišťovny setkali, si mohou na stránkách časopisu dTest stáhnout vzorový dopis "Nesouhlas s krácením pojistného plnění z povinného ručení".