Praha - Piloti u Českých aerolinií budou mít v příštím roce kratší volno, kromě toho pro ně bude po roce opět platit princip seniority. To znamená, že v případě propouštění služebně starší a zkušenější zaměstnanci zůstanou.
Zároveň by měly skončit dlouholeté přestřelky mezi vedením aerolinek a členy odborů, zdůrazňují autoři společného prohlášení ČSA a Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA.
Zástupci obou organizací se tento týden dohodli na podmínkách kolektivní smlouvy pro příští rok. Tu by měli v nejbližších dnech i podepsat.
Ubyde 17 dní volna
Délka garantovaného volna se pilotům zkrátí ze 120 na 103 dnů za rok. K prodloužení pracovní doby dochází vzhledem k současnému stavu firmy, prohlásil prezident CZALPA Stanislav Fiala.
Co tím měl na mysli? Loňská ztráta společnosti činila před zdaněním 241 milionů korun.
Podle ČSA ovšem za neradostný výsledek mohly především zdražující pohonné hmoty - jejich ceny meziročně stouply bezmála o čtyřicet procent. Kromě toho aerolinky musely zaplatit letadla, která si již dříve pořídily na leasing.
O ČSA už jen v dobrém
Jak zástupci pilotů rovněž uvedli, mezi managementem ČSA a výkonnou radou CZALPA by měl znovu zavládnout respekt a vzájemná důvěra. V uplynulých letech totiž docházelo mezi odbory a vedením aerolinek k různým sporům.
Ty souvisely především s propouštěním zaměstnanců v rámci úsporných opatření, vyvrcholily začátkem loňského prosince, když piloti protestovali proti převedení jedenácti letadel z ČSA do jejich dceřiné společnosti Holiday Airlines.
Tehdejší zástupci CZALPA nařkli manažery z ČSA, že se dopouštějí tunelování aerolinek a že díky nim tuzemská letecká doprava dopadne podobně jako česká námořní plavba.
Současné vedení CZALPA ale došla k závěru, že podobná rétorika příliš cestujících nenaláká, takže se snaží aerolinkám, u kterých její piloti koneckonců pracují, vrátit důvěru. "Piloti se dohodli, že se budou aktivně spolupodílet na pozitivní kampani propagující České aerolinie," stojí proto na webu sdružení.