Jsme levnější teď a tady. Cenová válka řetězců elektro

Tomáš Fránek
25. 11. 2010 19:33
Okey srovnává ceny a říká, že je levnější než Datart. Klame? Nebo neklame?
Ruce často nestačí všechno pobrat.
Ruce často nestačí všechno pobrat. | Foto: Reuters

Brno -  Čeští obchodníci vedou ostrý spor o porovnávání cen v obchodech.

Ve hře je tak znovu činnost cenových agentů, tedy lidí, kteří sledují ceny v konkurenčních prodejnách. Elektrořetězec Okay totiž k nelibosti svého konkurenta, prodejen Datart, porovná ceny v prodejnách ve stejném městě nebo regionu a zveřejňuje, o kolik je levnější.

A obchodníci z prodejen Okay navíc mají fintu, jak se vyhnout obvinění z toho, že klamou zákazníky v případě, že se ceny v Datartu dostanou pod úroveň nabídky v Okay elektro.  U porovnávaných cen totiž uvádí vždy, že jejich cena je cena levnější v určitou hodinu a den.

Budeme pokračovat

Zástupcům Datartu se postup konkurenčního řetězce nelíbí, považuje to ale zároveň za aktivitu, proti které se nejde nijak bránit. "Je to podle našeho názoru postup na hraně zákona, těžko se ale dá proti němu nějak bránit," uvedl David Litvák z Datartu.

Luděk Kovář, ředitel reklamy a marketingu Okay elektro, je ale přesvědčený, že postup firmy je v pořádku a není v rozporu se zákony upravující srovnávací reklamu. "Ve srovnání uvádíme pravdivá čísla, která jsou ověřena vedoucími pracovníky dané prodejny. Ti za srovnávací informace také zodpovídají. Je pro nás důležité, aby měl zákazník nejaktuálnější údaje a nedocházelo k jeho klamání," uvedl Kováč.

Podle něj bude řetězec ve srovnání cen pokračovat a porovnání cen se netýká jenom řetězce Datart. "Srovnání cen provádí většina prodejen společnosti Okay a vždy srovnává ceny s tím prodejcem či prodejci, kteří jsou v daném městě (popřípadě oblasti) konkurencí," uvedl Kováč.

Srovnávací reklama je podle českých i evropských norem velmi omezená. Ten, kdo chce porovnávat v reklamě ceny, musí dodržet několik podmínek. Musí být jasné s kým na trhu jsou ceny porovnávány, reklam nesmí klamat a uvádět nepravdivé údaje.

"Srovnávat lze pouze zboží určené ke stejným účelům, nikoliv tedy hrušky a jablka. A především lze srovnávat pouze podstatné znaky, nikoli si vybrat maličkosti, které jsou pro můj produkt výhodné. Srovnání musí být objektivní, ověřitelné a zákaznicky relevantní, tedy týkat se těch znaků, které zákazníky skutečně zajímají," uvedl na sevreru Epravo.cz advokát Filip Winter.

Ostrý boj na trhu

Boj o zákazníky u velkých elektrořetězců je nyní ostrý. Tuzemský trh s technickým spotřebním zbožím totiž od loňska klesá. V pololetí se jeho hodnota podle agentury GfK snížila meziročně o osm procent na 29,12 miliardy korun. Obrat letos vzrostl pouze v oblasti informačních technologií.

Naopak největší pokles od ledna do června vykázala telekomunikační technika a spotřební elektronika. Už loni český trh s technickým spotřebním zbožím kvůli hospodářské krizi klesl o osm procent na 70,3 miliardy korun.

Datart je třetí největší prodejce na trhu, jeho tržby dosáhly 4,3 miliardy korun. Okay byla loni s tržbami 3,3 miliardy korun šestým největším řetězcem v zemi.

Jde už o druhý vážný spor o porovnání cen na tuzemském trhu v poslední době.

Cenová válka vypukla také poté, co prodejny Albert na začátku září zahájily masivní reklamní kampaň založenou na monitoringu cen v konkurenčních prodejnách Kaufland, podle kterého jsou pak upravovány ceny zboží v supermarketech a hypermarketech Albert.

Oba řetězce pak několikrát zveřejnily inzeráty, ve kterých oznamovaly, že jsou levnější než konkurent.

 

Právě se děje

Další zprávy