Brno - Odbory v největší tuzemské firmě Škoda Auto vytáhly do boje za skokové zvýšení platů, nechtějí už brát výrazně méně peněz než dělníci v německých automobilkách koncernu Volkswagen.
Odbory už začaly připravovat stávku, vyzývají všechny zaměstnance, aby se k přípravám na protest připojili
Lidem ve Škodovce se nelíbí, že vydělávají výrazně méně než dělníci v Německu.
O co jsme horší?
"Srovnání 6500 eur v Audi a 120 eur ve Škodovce (nejde o platy, ale o bonusy) to je opravdu urážlivé a to nemůžeme akceptovat. A je opravdu montáž přístrojové desky v německé automobilce natolik složitější, aby za ni dělníci v Audi brali mnohonásobně vyšší mzdy a bonusy než lidé v Mladé Boleslavi?" uvedl v odborovém týdeníku Škodovácký odborář šéf odborářů Jaroslav Povšík.
Rozdíly v platech označili odboráři za urážlivé. "Musíme do toho jít natvrdo všichni. Buď chceme peníze, nebo budeme sedět na zadku a nebudeme mít nic," uvedl předseda jednoho z odborových úseků firmy Petr Knotek.
Odboráři už dříve zveřejnili, že požadují růst tarifů o sedm procent.
V loňském roce se obě strany dohodly na růstu tarifních mezd o 2,7 procenta. V automobilce pracovalo k letošnímu 1. lednu 23 558 kmenových zaměstnanců. Průměrná mzda tarifních zaměstnanců byla loni 32 000 korun, průměrný dělnický plat činil 28 200 korun.
Firma ale tvrdí, že rychlé zvyšování platů a jejich dorovnávání na německou úroveň by Škodu poškodilo.
Firmu by to poškodilo
"Nemůžeme přepočítávat hodnoty z Audi či VW. Nežijeme v Bavorsku a nepracujeme v Audi. Pokud bychom takto hospodařili, tak bychom brzy skončili, byla by to cesta do pekel a do ztráty," uvedl na setkání s odbory personální šéf Škody Bohdan Wojnar.
"Audi má 50 procent výsledku celého koncernu, náš výsledek tvoří jen cca 6 procent celého výsledku. Chceme růst určitým vyváženým a konsolidovaným způsobem," dodal Wojnar
Odboráře ale nepřesvědčil. "Už nás nesrovnávejte s jinými firmami v Česku, to jsme poslouchali 20 let, už si z nás nedělejte legraci. Co mám říci lidem? Že nemáme zisk a profit takový, že nemůžete lidem přidat více peněz?" uvedl další z odborářů Antonín Balík.
Firma má rekordní zisky. Po výsledku 110 milionů eur v roce 2009 dosáhla loni čistého zisku 349 milionů eur, tedy asi 8,5 miliardy korun.
Tržby loni stouply o 22,4 procenta na 8, 692 miliardy eur. Už dříve Škoda informovala, že její prodeje se zvýšily o 11,5 procenta na rekordní počet 763 tisíc aut.