Dálnice D1 bude širší. Třetí pruh ale Bárta škrtnul

Karel Toman
1. 2. 2011 8:03
Kromě nového povrchu a SOS budek dostane dálnice 75 centimetrů navíc na každé straně
"Všecko se to zastaví, a co se s těma lidma bude dít?" ptá se bagrista Roman. Podle něj i jeho kolegů se uzavření rozestavěných dálnic státu nevyplatí, protože propuštění skončí na podpoře. "Zvýší se mandatorní výdaje státu," varoval minulý týden i šéf Metrostavu Pilát. Faktem ale také je, že hodně dělníků na dálnicích je ze zahraničí. Jako tento Slovák.
"Všecko se to zastaví, a co se s těma lidma bude dít?" ptá se bagrista Roman. Podle něj i jeho kolegů se uzavření rozestavěných dálnic státu nevyplatí, protože propuštění skončí na podpoře. "Zvýší se mandatorní výdaje státu," varoval minulý týden i šéf Metrostavu Pilát. Faktem ale také je, že hodně dělníků na dálnicích je ze zahraničí. Jako tento Slovák. | Foto: Karel Toman

Praha - Dálnice D1 nezíská plánovanou rekonstrukcí třetí pruh navíc na každé straně, pouze se o něco rozšíří pruhy stávající. Oproti tříproudé verzi tím stát víc než dvakrát ušetří.

Vyplývá to z takzvané "Superstrategie" ministra dopravy Víta Bárty. Verze 3+3 je podle něj za současného stavu veřejných financí "příliš luxusní".

Rekonstrukce a úpravy D1 od Mirošovic po Kývalku v délce 160 kilometrů by podle Superstrategie měla být prvním velkým projektem postaveným formou PPP - to je za finanční spoluúčasti koncesionáře tvořeného obvykle konsorciem soukromých firem (viz box).

Co je PPP?

  • PPP je zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnerships).
  • Vznikají kvůli využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo služeb. Pro uskutečnění PPP projektu obvykle vzniká speciální společnost. Pro investora je to atraktivní forma bezpečné investice se solidní návratností.
  • Například na Slovensku staví 52 kilometrů rychlostní silnice R1 za 1,7 miliard euro konsorcium Granvia, v němž jsou akcionáři Evropská investiční banka, Evropská banka pro obnovu a rozvoj, 12 bank, stavební firma Eurovia a Slovenská republika. Stát bude konsorciu každý úsek splácet 30 let po jeho odevzdání.
  • Pro nevýhodnost ale Slovensko nakonec plán stavby dálmnice D1 formou PPP zrušilo.

Dvakrát tři čtvrtě metru navíc

Rekonstrukce nejstarší tuzemské dálnice má přinést větší bezpečnost a plynulost jízdy. Řidiči si na oboje ještě dlouho počkají. Poničená a zastaralá dopravní tepna se totiž podle ministerských úředníků začne opravovat nejdřív v roce 2017.

"Některé úseky jsou v provozu více než 35 let bez zásadních investic do oprav," připomíná Denisa Vajskébrová z tiskového odboru ministerstva notoricky známé pravidelné a místy až nebezpečné bušení nerovného povrchu D1 do podvozků aut.

Během plánovaných oprav se dálnice rozšíří o tři čtvrtě metru na každé straně. "Šířka jízdního pásu bude rozšířena z nynějších 10,75 metru na 11,5 metru," tvrdí Vajskébrová.

Rozšíření bude podle ministerstva dost velké na to, aby po dobu rekonstrukce a při uzavírkách umožnilo vedení provozu dvěma pruhy v každém směru - i když s "šířkovým a rychlostním omezením."

Míň kamionů v kopcích?

Tam, kde to bude možné, se také prodlouží stoupací pruhy, takže kamiony by měly méně překážet. Širší odstavný pruh také podstatně zvýší bezpečnost při odstávkách aut.

D1 získá po rekonstrukci podle Vajskébrové i moderní informační systém včetně SOS hlásek a nouzových zálivů. Upravena bude i kanalizace a sklony vozovky tak, aby z ní lépe odtékala voda hrozící autům smykem.

Podívejte se, které dálnice chce stavět ministr Bárta:

Nový povrch ukončí i bouchání kol o vychýlené spáry segmentů dálnice, takže by se měla snížit i hlučnost provozu.

Sečteno podtrženo, výhody dvouproudé verze podle ministerských úředníků předčily nevýhody verze tříproudé.

Podmínkou tříproudové verze je podle hodnocení dopadů na životní prostředí (tzv. EIA) například stavba celkem 80 kilometrů protihlukových stěn. Nové pruhy by potřebovaly nová územní rozhodnutí a zábory pozemků.

20 miliard místo 50

Náklady na přestavbu D1 na šestiproudou dálnici by se tak podle Vajskébrové vyšplhaly na 50 miliard, úspornější verze bude stát zhruba 20 miliard.

Intenzita dopravy po D1 podle dopravních expertů ministerstva po dokončení R35 poklesne. To ale nevylučuje možnost někdy v budoucnu oba kompletní třetí pruhy dobudovat.

"V současné hospodářské situaci České republiky je verze 3+3 ,zbytečně luxusní'," vzkazuje ministr po svém tiskovém odboru.

Kritici projektů PPP tvrdí, že bývají předražené. Podle ministerstva ale koncesionář  formou PPP projektu dálnici opraví , ale bude taky zajišťovat její bezchybný provoz a údržbu po 30 let.

"V případě neplnění domluvených parametrů kvality a dostupnosti bude sankcionován sníženou platbou," ujišťuje mluvčí ministra Bárty Denisa Vajskébrová.

Podívejte se, jak se staví PPP dálnice na Slovensku:

 

Právě se děje

Další zprávy