Slovenská R1 živě: je PPP div dálnic, nebo další tunel?

Slovenská R1 živě: je PPP div dálnic, nebo další tunel?
Vzadu Štiavnické Vrchy, dole vesnice Teklovské Nemce. Tam hotová R1 zatím končí. Kanál značí střed budoucí silnice. Slovensko už připravilo celkem tří tzv. PPP balíčky. První je D1 (už má vybraného koncesionáře, stavba se ale zadrhla na protestech ekologů). Druhý je právě  R1 z Teklovských Nemcov do Nitry. Třetí balíček je další úsek D1 - i ten už má vybraného uchazeče, je jím konsorcium Hochtief-Alpine Bau-FCC.
Ve výběrovém řízení na koncesi pro stavbu R1 převálcovalo konkurenci konsorcium Granvia vedené francouzskými specialisty na PPP projekty firmami Vinci Concessions a Meridiam Infrastructure. Tyto dvě firmy jsou zároveň akcionáři společnosti Granvia. Zhotovitelem stavby je Granvia Construction s.r.o. - dceřiná společnost firmy Eurovia. Dalšími členy konsorcia je slovenské ministerstvo dopravy (jako veřejný zadavatel), 12 bank jako věřitelé, a dále projekční firmy, nezávislý dozor a poradce věřitelů. Finančně byla smlouva uzavřena v srpnu 2009.
Jako zhotovitel postaví celkem 52 kilometrů silnice R1 firma Eurovia (dříve společnost Stavby silnic a železnic, která letos dokončila fúzi s ODS - Dopravní stavby Ostrava). Podle předpokladů se po prvních úsecích bude jezdit už příští rok. Náklady 1,5 miliardy euro (asi 40 miliard korun) bude od té doby Slovensko splácet 30 let.
V úterý na stavbě R1 u obce Čaradice moc živo nebylo. "Zapršelo. A co jsme včera vykopali, je zase zpátky. Dnes končíme," vysvětlili tito pánové kolem čtvrté odpoledne. Jindy se pracuje i do osmi večer.
Foto: Karel Toman
Karel Toman
19. 8. 2010 19:09

R1 je historicky první realizovaný PPP projekt na Slovensku. Podle stavbařů a politiků v Čechách i na Slovensku je to dokonalý recept, jak stavět dálnice v době, kdy stát nemá peníze. Podle jiných je to ale tunel na veřejné finance, který stát skrytě zadlužuje.

 

Právě se děje

Další zprávy