Základ má z Octavie, ale jede skoro 300 km/h. Audi RS3 projíždí zatáčky bokem napřed

Audi RS3 se dodává jako limuzína nebo pětidveřový hatchback.
Oba modely bude možné objednávat od poloviny srpna.
Kabina vozu se sportovním zploštělým volantem.
Foto: Audi
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 7. 2021 14:36
Na platformě MQB Evo, kterou používá i čtvrtá generace Škody Octavia, vyjíždí hned několik sportovních modelů. Konec konců lze mezi ně zařadit i Octavii RS. Ovšem ani ona, ani Cupra Formentor VZ5 nebo Volkswagen Golf R nedosahují výkonů nového Audi RS3. To se totiž na stokilometrovou rychlost dostane za méně než čtyři vteřiny.

Alfou a omegou nové generace kompaktního sportovního Audi je motor. Pod kapotou totiž pracuje v segmentu ojedinělý pětiválec - přeplňovaná jednotka 2.5 TFSI -, který má nově 294 kW, tedy rovných 400 koní. Cupru Formentor VZ5 pohání stejný pětiválec, ovšem s výkonem "jen" 287 kW, tedy 390 koní. Síla vozu je navíc k dispozici dříve než u předchůdce, a to mezi 5600 až 7000 otáčkami za minutu. Točivý moment 500 Nm pak mezigeneračně narostl o 20 Nm.

Výkon na všechna kola posílá sedmistupňový dvouspojkový automat a celá tato soustava umožňuje Audi RS3 zrychlovat z 0 na 100 km/h za 3,8 vteřiny. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ovšem omezovač se dá odblokovat a maximální hodnota tak stoupne na 280 km/h. A i pak je tu cesta ještě ke zvýšení - stačí si připlatit za dynamický paket s keramickými brzdami a omezovač se rázem posune až na 290 km/h.

Pro srovnání, Mercedes-AMG A 45 S s přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 310 kW, tedy ještě vyšším než Audi, a pohonem všech kol zrychluje na 100 km/h za 3,9 sekundy a i s odblokovaným omezovačem jede nejvýše 270 km/h.

Audi nabídne RS3 jako sedan nebo pětidveřový hatchback Sportback a u obou jdou se silným motorem ruku v ruce i další úpravy. Výfuk tak má variabilní ovládání klapek, což umožňuje hrát si se zvukem motoru, na zadní nápravě je elektronicky řízená vícelamelová spojka na hnacím hřídeli ke každému kolu. To zajišťuje optimální dělení točivého momentu mezi kola podle situace a především - umožňuje třeba na okruhu projíždět zatáčky řízeným smykem. Systém totiž umožňuje přenášet celou sílu jen na jedno zadní kolo. Auto má dokonce specifický driftovací režim.

Standardní sportovní podvozek je o 25 mm blíže vozovce než u běžného Audi A3, na přání se pak dodávají ještě adaptivní tlumiče. RS3 má také standardně progresivní řízení, kdy se jeho převod zmenšuje podle toho, jak roste úhel natočení volantu. Další novinkou je modulární regulátor jízdní dynamiky, jinými slovy systém, který sbírá data z komponentů, které ovlivňují jízdu v příčném směru a synchronizuje je tak, aby Audi pořád nabízelo co možná nejlepší jízdní vlastnosti.

O zastavení se starají odvětrávané kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 375, respektive 310 mm vzadu, za příplatek se ale dodávají i keramické kotouče vpředu s průměrem 380 mm.

Vnější vzhled tradičně přiostřují specifické nárazníky, provedení masky chladiče nebo difuzor s dvojitou koncovkou výfuku. Místo standardních diodových světel může mít auto také reflektory Matrix LED, které mají v dolních rozích protažená digitální světla pro denní svícení. Na nich se třeba při jízdě objevuje pixelový motiv šachovnicové vlajky a při odemknutí nebo zamknutí vozu pak v jedné polovině šachovnice a ve druhé nápis RS3. Standardně má vůz 19palcová litá kola, nabídku laků pak doplnil nový odstín zelené a šedé, přičemž sedan může mít poprvé černou kontrastní střechu.

Uvnitř zaujmou na první pohled dole zploštělý volant (volitelně se dodává i kruhový) a sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, která mohou mít v kombinaci s volitelnou kůží Nappa černé, červené nebo zelené prošívání. Červenou nebo zelenou mají i volitelné designové pakety, přidávající na několika místech barevné prvky. Standardem jsou digitální budíky, které mohou ukazovat třeba čas na kolo nebo dobu potřebnou ke zrychlení. Specifické informace umí předávat i multimediální systém s centrální dotykovou obrazovkou.

Objednávky na Audi RS3 se v obou karosářských verzích otevřou v polovině srpna, na trh pak budou uvedeny na podzim. RS3 Sportback stojí nejméně 1 552 900 korun, RS3 jako limuzína přijde na minimálně 1 626 900 korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Černošický úřad nepřeruší řízení ke střetu zájmů Andreje Babiše

Černošický městský úřad nebude přerušovat řízení o přestupku proti zákonu o střetu zájmů, které vede s premiérem Andrejem Babišem (ANO). Informoval o tom na svém webu. Babiš podal na městský úřad žalobu na ochranu před nezákonným zásahem, požaduje zastavení přestupkového řízení. Podle dřívějšího vyjádření mluvčí Krajského soudu v Praze Hany Černé však žaloba nemá odkladný účinek a je na úvaze žalovaného, zda bude v řízení pokračovat, či vyčká na výsledek soudního řízení. Černošický úřad se rozhodl řízení nepřerušovat.

"Městský úřad, odbor přestupků, dospěl k závěru, že na základě podané žaloby nebude zahájené řízení přerušovat. Z důvodu předběžné opatrnosti (snížení rizika stížnosti či žaloby na nesprávný úřední postup) nebude městský úřad, odbor přestupků, zveřejňovat ani poskytovat text žaloby podané žalující stranou ke Krajskému soudu v Praze," stojí na webových stránkách úřadu.

Černošický úřad, který je úřadem s rozšířenou působností pro Průhonice, kde premiér žije, vede s Babišem řízení o přestupku kvůli vlastnictví mediálních společností Londa a Mafra. Podnět podala organizace Transparency International, podle níž premiér porušuje zákon tím, že ovládá média. Babiš střet zájmů dlouhodobě odmítá. Uvádí, že vložením Agrofertu do svěřenských fondů ztratil vliv na holding i na všechny společnosti, které jsou do něj začleněné.

Městský úřad v předchozím obdobném řízení Babišovi v roce 2019 uložil pokutu 200 000 korun. Středočeský krajský úřad jako odvolací orgán však řízení zastavil, střet zájmů se podle něj neprokázal. Letos v lednu se na černošický úřad opět obrátila Transparency International s tím, že disponuje novými důkazy ve věci. Černošice proto zahájily nové přestupkové řízení.

Zdroj: ČTK
Další zprávy