Automobilový trh v Evropě stále roste. Oproti květnu ale v červnu výrazně zpomalil

ČTK ČTK
16. 7. 2021 14:03
Prodej osobních automobilů v Evropské unii se v červnu meziročně zvýšil o 10,4 procenta na 1,048 milionu vozů. Růst prodeje tak zpomalil z květnových 53,4 procenta. Na svých internetových stránkách to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Škoda Auto

Od ledna do června počet registrací stoupl o 25,2 procenta na téměř 5,4 milionu vozů. Z největších evropských automobilových trhů nejvíce vzrostl počet prodaných aut v červnu Německu - o 24,5 procenta. Ve Francii se naopak prodalo o 14,7 procenta osobních vozů méně. Česká republika vykázala v červnu podprůměrný nárůst prodeje, a sice o 8,6 procenta.

Počet prodaných vozů v EU za první pololetí je o 1,5 milionu nižší než ve stejném období v roce 2019, než udeřila koronavirová pandemie. Všech 27 sledovaných trhů ale vykazuje za letošní rok podobné výsledky - ve většině zemí to je silný meziroční nárůst, a to včetně největších evropských automobilových trhů.

V Itálii se od ledna do června prodalo o 51,4, ve Španělsku o 34,4, ve Francii o 28,9 a v Německu o 14,9 procenta více vozů než v první polovině loňského roku. Česko vykázalo meziročně o 18,7 procenta více prodaných vozů.

Z jednotlivých výrobců se v červnu dařilo skupině Hyundai, která meziročně v EU prodala o 47,2 procenta více vozů, nebo Jaguar Land Rover Group, která dodala zákazníkům o 45,8 procenta více vozů.

Automobilka Renault prodej snížila o 17,9 procenta. Výrobci vozů značky Mercedes koncernu Daimler prodej klesl o 11,3 procenta.

S plusem 22,5 procenta zakončila červen i skupina Volkswagen. Její česká součást Škoda Auta prodala v červnu v EU o 6,8 procenta více vozů, tedy 55 404. Za první půlrok Škoda zvýšila odbyt o 22,4 procenta na 298 797 vozů.

Vývoj evropského trhu je podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa v prvním pololetí nad očekávání pozitivní, ale propad proti roku 2019 odpovídající deseti odstaveným továrnám je stále značný. "A druhá polovina roku určitě nebude tak pozitivní. Ale meziročně by se mělo podařit 15 procent, když nebude úplná čipová katastrofa, protože poptávka se vyvíjí dobře," řekl Knap ČTK.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka se problém chybějících čipů stále ještě úplně nepodařilo vyřešit, a tak odvětví čelí především překážkám na straně výroby. Přehlédnout nelze ani rostoucí ceny komodit, jako jsou ocel, hliník nebo měď.

"Automobilový průmysl tak bude jen pomalu dohánět propad, který zaznamenal v loňském roce. Ostatně už čísla za prvních šest měsíců nebo třeba roční kumulace ukazuje, že návrat k prodejům z doby předkovidové bude trvat nejméně dva roky. O to více se pozornost spotřebitelů bude ubírat směrem k second-handovým vozům, které začaly v některých unijních zemí svižně zdražovat," řekl Dufek.

 

Právě se děje

Další zprávy