Kvasiny - Celkem čtyři modely místo současných dvou bude příští rok vyrábět závod v Kvasinách automobilky Škoda. První na řadě je SUV pro Seat. Následovat bude zcela nová, velká terénní škodovka. Nyní ze zdejších výrobních linek sjíždí Superb a vozy Yeti.
První důležité datum je březen příštího roku. "Máme potvrzeno, že v tomto měsíci začne montáž našeho středně velkého sportovně-užitkového vozu. Půjde již o automobily určené k dodávkám pro zákazníky," potvrdil dobře informovaný zdroj ze Seatu.
Předtím, na přelomu roku, začne produkce vozů předvýrobní série. Ty slouží k posledním ověřovacím testům a rovněž například pro novinářské a dealerské testování. V současnosti již probíhají přípravné práce k zahájení výroby, například výroba lisovacích forem, montážních přípravků a specialisté testují na utajených místech prototypy vozu.
Závod přijme stovky nových lidí
Právě kvůli chystaným automobilům Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen, v poslední době do svého kvasinského závodu investovala několik miliard korun. Například do nové svařovny a logistických prostor. Roční kapacita se tak má ze současných zhruba 150 000 kusů téměř zdvojnásobit. Už na konci roku se také začne s přijímáním stovek nových zaměstnanců. Na rozjezd výroby bude dohlížet dvacítka specialistů Seatu a průběžně je budou doplňovat další odborníci zodpovědní za jednotlivé oblasti vývoje, výroby a logistiky.
Nové SUV Seatu bude postaveno na podvozkové plošině MQB (Modularer Querbaukasten), což je jedna z nejdůležitějších součástí vozu. Její jednotlivé panely je možno jednoduše a levně prodlužovat a upravovat tak, aby chystaný automobil mohl dostat například pohon všech kol nebo do něho mohly být zabudovány baterie a elektromotor, případně nádrže se stlačeným zemním plynem.
Tuto platformu využívá v koncernu Volkswagen řada vozů, mimo jiné například VW Golf, Škoda Octavia, Škoda Superb a také Seat Leon.
Z posledně jmenovaného vozu chystané SUV převezme řadu designových prvků. Je to logické, protože právě Leon je v současnosti nejúspěšnějším modelem španělské značky.
Koncept tohoto vozu byl již před osmi lety označen názvem Tribu, avšak není příliš pravděpodobné, že toto jméno nakonec Seat použije u sériového modelu. Tradice značky totiž velí využívat zeměpisných jmen (nyní například Alhambra, Ibiza, Leon).
Techniku vozu Seat bude využívat i u chystaného středního SUV Škody. To nahradí v nabídce značky s okřídleným šípem ve znaku stávající model Yeti. Tento vůz má podle některých informací ovšem přijít na trh až rok a půl po chystaném seatu, tedy na podzim roku 2017.
Nové velké SUV Škoda
Dříve než toto SUV začne závod v Kvasinách produkovat velký sportovně-užitkový vůz Škoda. Ten se bude nabízet i v sedmimístné variantě a délka má být podobná jako u Superbu. Montáž má být zahájena ve druhé polovině příštího roku.
Orientaci na automobily kategorie SUV závodu Kvasiny mimo jiné umožnilo ukončení výroby Roomsteru. Jeho nástupce na přelomu roku vyjede z továrny Volkswagenu v polské Poznani. Půjde vlastně o pozměněný model VW Caddy.
Škoda se Seatem spolupracuje v oblasti výroby aut již od roku 2012, kdy ve svém mladoboleslavském závodě začala dělat Seat Toledo, což je vlastně mírně vzhledově upravená Škoda Rapid. Koexistence obou značek v hlavním závodě ovšem za několik let skončí.
"S nástupcem modelu Toledo se nepočítá, jeho roli by měla v budoucnosti převzít karosářská verze sedan připravované nové generace Leonu," prozradil zdroj ze Seatu.
Leon se vyrábí v hlavní továrně Seatu ve městě Martorell poblíž Barcelony.