Zahraniční firmy dříve čínské podniky nesměly ovládat a kontrolu nemohly mít ani nad podniky vlastněnými spolu s čínskými partnery. Řada z evropských nebo amerických automobilek se proto spojila klidně s několika čínskými partnery a vozy se vyráběly v Číně ve společných závodech.
Peking ale tato omezení v uplynulém roce zrušil pro firmy, které vyrábějí plně elektrická a plug-in hybridní vozidla, a v následujících letech padnou omezení i pro výrobce jiných typů vozů.
Volkswagen teď žádné akcie ve firmě JAC obchodované na šanghajské burze nevlastní, píše Reuters. Čínská automobilka kromě domácího trhu působí ve vybraných zemích Jižní a Střední Ameriky, Afriky nebo Asie. Například v Mexiku má závod, jenž vlastní společně s firmou Giant Motors tamního podnikatele Carlose Slima, který podle Forbesu býval nejbohatším mužem planety.
Expanzi plánovala v roce 2010 podle tehdejšího vyjádření slovenského ministerstva hospodářství plánovala i do Evropy. U našich východních sousedů chtěla postavit vlastní továrnu. Z plánu ale nakonec sešlo.
Rival Volkswagenu, německá automobilka BMW, se už loni v říjnu dohodl, že nad svým hlavním společným podnikem v Číně získá kontrolu za 3,6 miliardy eur (92 miliard Kč). Plán zvýšit podíl ve své čínské partnerské firmě BAIC Motor má podle Reuters i další německá automobilka Daimler.
Volkswagen loni dodal v pevninské Číně a Hongkongu na trh 4,21 milionu automobilů. V zemi působí už několik desítek let a vedle JAC má společné podniky se státem vlastněnou FAW Group a SAIC Motor.
JAC v minulém roce založil v Číně nové vývojové centrum, které se má zabývat auty na alternativní pohony. Ve společném podniku ze strany koncernu Volkswagen má mít hlavní slovo španělský Seat, jehož vstup na čínský trh se plánuje pravděpodobně na příští nebo přespříští rok.