Růst ceny základních modelů o 3,1 procenta odpovídá nárůstu o 12 500 korun. Od začátku loňského roku zdražilo 59,5 procenta sledovaných vozidel, za poslední čtvrtletí pak více než pětina nejlevnějších variant aut se základní výbavou.
U vozidel zařazených do kategorie s nejlepší výbavou se cena zvýšila v průměru o 12 400 Kč. Ve srovnání se třetím čtvrtletím cena těchto aut vzrostla o 30 300 Kč, což lze připisovat obnovení nabídky nově homologovaných vozidel. Od ledna loňského roku zdražilo 63 procent nejdražších variant sledovaných vozidel.
Podle vedoucího partnera EY Petra Knapa se šíře nabídky opět pomalu blíží stavu před jejím omezením vzniklým na základě zavedení WLTP homologace, což je nová metodika měření spotřeby paliva a emisí, která se více blíží běžnému provozu. Všechny vozy na trhu jím musely projít do začátku loňského září.
"I přesto, že úrovně nabídky z počátku loňského roku pravděpodobně nebude znovu dosaženo, jedná se o zásadní nárůst nabízených variant, oproti říjnu hovoříme o rozšíření o 30,6 procenta. Další potenciál k obohacení nabídky ale vidím jen u generací vozidel, která vstoupila na trh v loňském roce a poměrně často jsou nabízena jen s několika málo motorizacemi. Další nové modely pak můžeme čekat v oblasti alternativních pohonů," uvedl Knap.
Prémiová vozidla, tedy auta dražších značek, zvýšila svou základní cenu oproti minulému období ve čtvrtině případů. V kategorii nejlepších variant zvýšili zástupci prémiových značek cenu pouze ve 13 procentech případů.
Ke snížení počtu modelů automobilů na trhu dochází u naftových i benzinových motorizací. U dieselových motorů se zúžila nabídka v porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku téměř o čtvrtinu, i přes rozšíření nabídky od října o 27,5 procenta. U zážehových agregátů došlo ke snížení nabídky o 14 procent.
Nejcitelnější změnu ceny zaznamenala kategorie vozidel SUV, kde u vrcholných variant došlo ke zdražení o průměrných 27 000 Kč. Ze sledovaných segmentů nejvíce zdražila cenová základna nižší střední třídy. Se zahrnutím Škody Octavia došlo průměrně k navýšení o necelých 21 000 Kč, naopak cena vrcholných variant segmentu C zůstala v průměru na stejné úrovni oproti počátku loňského roku.
V celkových statistikách kategorie elektromobilů opět došlo ke zdražení v porovnání s předchozím čtvrtletím, což však zapříčinila převážně úprava nabídky BMW i3. Oproti začátku minulého roku všichni výrobci zvýšili ceny o 10 000 až 20 000 Kč. Zdražení se týkalo většiny nejprodávanějších elektromobilů, mimo jiné i VW e-Golf, Nissanu Leaf a Hyundai Ioniq.