Když se v závodě Škoda-Auto ve Vrchlabí před čtyřmi lety konal den otevřených dveří naposledy, vypadal zdejší areál zcela jinak. Z jeho bran vyjížděly hotové vyrobené automobily.
Jenže před vánočními svátky loňského roku produkce aut po více než sto letech v této továrně skončila. Posledním vyrobeným automobilem byla Škoda Roomster.
Dodnes je to mnohým líto. Zdejší dělníci byli totiž pověstní svojí kvalitní prací. Také proto sem byly ještě v minulých letech směřovány zakázky na výrobu nejluxusnějších a technicky nejsložitějších verzí škodovek, například Laurin & Klement, Octavia RS i Octavia 4x4 a Scout. Navíc se musely snížit početní stavy zaměstnanců.
Podle statistiky odborů Kovo závod opustilo s finančním vyrovnáním 164 lidí a 108 zaměstnanců přešlo do závodů v Kvasinách a Mladé Boleslavi. Nyní má závod 1000 zaměstnanců a s tímto počtem se počítá i v budoucnu. Aktuálně se na výrobě nyní podílí asi 700 lidí, zbylých 300 se nyní školí a do výroby se zapojí později.
V současné zde se zde v nové hale montuje téměř sedm stovek automatických dvouspojkových převodovek DQ 200. Ještě do prázdnin se výroba navýší na tisíc kusů a již nyní se montují technologie do přilehlé haly, aby bylo již na konci roku možné dosáhnout denní kapacity 1500 automatických převodovek.
Automatů je v autech čím dál více
"Zájem o ně neustále stoupá," říká mluvčí automobilky Škoda Jozef Baláž. "V současnosti prodáváme již téměř dvacet procent automobilů s různými typy automatických převodovek, na některých trzích, jako například v Číně nebo zemích v Perském zálivu je to prakticky sto procent," dodává s tím, že nejvíce automatických převodovek se montuje do superbů, dále do octavií a vozů yeti. Kvůli tomu, že se převodovka s označením DQ 200 montuje do různých typů aut s různými motory, existuje celkem 15 variant tohoto zařízení.
Polovina produkce převodovek z Vrchlabí je určena pro tuzemskou Škodu, další polovina pro závody značek Volkswagen, Audi a Seat.
V současné době jde o celkem deset typů - kromě všech v Česku montovaných Škodovek mohli lidé procházející výrobní halou při dni otevřených dveří spatřit i vystavený vůz Volkswagen Golf, Audi A1 a A3 a Seat Toledo.
"Tyto vozy slouží současně i pro ověření kvality našich převodovek," vysvětlil redaktorovi online deníku Aktuálně.cz ředitel závodu Škoda Vrchlabí Ivan Slimák. Náhodně vybraný kus převodovky se do vozu namontuje a pak s ním technik absolvuje zkušební jízdu. Ověřuje se bezproblémová a správná činnost převodovky, ale i akustický komfort. Hluk se měří přístroji, ale významnou roli hraje i školené lidské ucho.
Výroba běží půl roku
Výrobu dvouspojkové sedmistupňové převodovky DQ200 zahájil vrchlabský závod po kompletní přestavbě loni v září. Investice do nových či přestavěných hal o rozloze přes čtyři hektary a do výroby činila téměř 4,5 miliardy korun.
Z Mladé Boleslavi sem dovážejí výkovky pro ozubená kola a hřídele, ty se pak v Vrchlabí obrábějí. "Naše převodovka jsou vlastně dvě v jednom," vysvětluje pro laiky Ivan Slimák. V podstatě to podle něho funguje tak, jako kdyby měl řidič k dispozici dvě řadící páky a dvě spojky. "Kromě rychlostního stupně, který je zařazený pohání kola, je stále předřazený ještě další rychlostní stupeň a elektronika společně s mechatronikou sama rozhodne, kdy se přeřadí," vysvětluje Slimák. Proto skutečná změna rychlostního převodu nastává během zlomku sekundy.
Převodovka se skládá z pěti hřídelí a třinácti ozubených kol a samozřejmě stovek dalších dílů. Ozubená kola a hřídele se obrábějí na soustruzích a frézách nejprve při takzvaném měkkém obrábění, pak se kalí a nastává fáze konečného obrábění. "Tam jsou již tolerance v řádu tří tisícin milimetru," upozorňuje ředitel Slimák. Pro srovnání - lidský vlas je tlustý 20 tisícin milimetru.
Odchylka od povolených hodnot by podle něho znamenala zkrácení plánované životnosti převodovky a pro uživatele zhoršený komfort.
Proto jsou zde specializovaná kontrolní a měřící pracoviště. Například se prověřuje i důkladnost snýtování dílů, kvalita materiálu a mnoho dalších parametrů.
Protože je závod nový, používají se i technologie, které jsou unikátní, včetně třeba suchého obrábění. V kalírně se pro ochlazení hřídele nebo ozubeného kola z 960 stupňů na 30 během dvou minut používá hélium. Provoz je proto čistý a může být integrován přímo do výrobní haly.
Výroba převodovek ve Vrchlabí zaměstnává v současné době drtivou většinu zdejších pracovníků. "Zůstal zde ale zachován i vývoj některých komponentů karosérií pro nové vozy, a také se zde vyrábějí rámy pro automobily Škoda Motorsport," uvádí mluvčí Baláž. Možná také proto se odborářský předák Jaroslav Povšík nevzdává myšlenky, že jednou bude opět ve Vrchlabí zaměstnáno více lidí a třeba se sem opět výroba aut vrátí.