Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se letos rozhodlo zahájit práce na modernizaci tuzemské nejfrekventovanější dálnice D1 spojující Prahu s Brnem v nezvykle časných termínech. Již nyní pracují dělníci a stavební stroje na čtyřech úsecích. ŘSD počítá dokonce s tím, že by se letos brněnská dálnice mohla opravovat až na osmi částech naráz.
Mezi 48. a 53 kilometrem se jezdí ve zúžených pruzích a ze soboty 19. března na neděli 20. března se tu dálnice úplně uzavřela kvůli demolici dvou mostů. Osobní auta musí objíždět 35 až 45 kilometrů dálnice, kamióny dokonce sedmdesát kilometrů a s objízdnou trasou až přes Tábor. Celá akce skončí v neděli 20. března dopoledne.
Pouze po polovině dálnice se ve dvou zúžených pruzích jezdí v úseku Hvězdonice-Ostředek. Ten se nachází ve vzdálenosti 29-34 kilometrů od počátku této dopravní tepny na pražském Chodově. Modernizace levého jízdního pásu je tu plánována až do poloviny července.
Dokonce již v lednu začala letošní fáze modernizace mezi Měřínem a Velkým Meziříčím (133.-142. km). Jezdí se tu po polovině dálnice ve třech pruzích, jeden volný pruh zbyl i na opravované straně vozovky.
Začátkem března zúžili silničáři část dálnice D1 v úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Fakticky tak na části tuzemské nejfrekventovanější dálnice mezi kilometrovníky 178 a 182 zahájili letošní etapu modernizace tohoto úseku, která začala již loni v červnu. Do 9. července tu budou řidiči jezdit v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy.
Zřejmě jen týdny pak dělí motoristy od zdržení v úseku Velká Bíteš (exit 162) - Devět křížů (exit 168). Pokud se vyplní předpoklady Ředitelství silnic a dálnic, měla by modernizace ještě během letoška začít také mezi sjezdy na Humpolec (90. km) a Větrný Jeníkov (104. km), rovněž na úseku exit 75 Hořice - exit 81 Koberovice a za sjezdem na Jihlavu od 112. kilometru po 119. kilometr u Velkého Beranova. Pracovat by se tak mohlo až na osmi úsecích naráz.
Dosud byla dokončena modernizace 4 z celkem 21 úseků. Původní termín předpokládal dokončení celé části mezi Mirošovicemi a Kývalkou v roce 2018. Nyní je jasné, že práce skončí o několik let později. Náklady na modernizaci celé D1, při které se na každé straně rozšiřuje o 75 centimetrů, mění se horní vrstvy betonu a také se pokládají nové kabely a odvodňovací systémy, se odhadují na 14 miliard korun.