Zmatení řidičů: Otestovali jsme, kolikrát se při průjezdu Prahou změní maximální povolená rychlost

Radek Pecák Radek Pecák
18. 1. 2016 14:32
Změnu povolené rychlosti v ulici 5. května v hlavním městě stále mnoho řidičů nezaregistrovalo. Úsek s povolenou maximální 80kilometrovou rychlostí je nyní na jednom z hlavních průjezdů hlavním městem o 1,9 kilometru delší. Přesto jsou odborníci na bezpečnost silničního provozu nadále přesvědčeni, že střídání povolených rychlostních limitů je v Praze příliš časté a chaotické.
Příliš časté a náhlé změny maximální povolené rychlosti čekají motoristy na průjezdu Prahou.
Příliš časté a náhlé změny maximální povolené rychlosti čekají motoristy na průjezdu Prahou. | Foto: Radek Pecák

Příliš mnoho dopravních značek informujících o povolené rychlosti v daném místě musí absorbovat mysl řidiče, který nezná místní poměry a potřebuje projet hlavním městem. Například z jihovýchodu na jihozápad, tedy od dálnice D1 směrem k dálnici D8. Pro tento směr nelze využít nedostavěný Pražský okruh.

Redakční test, který jsme podnikli minulý víkend v dopoledním poměrně slabém provozu, prokázal, že v úseku ohraničeném začátkem a koncem obce Praha lze určitými částmi bez rizika pokuty a bodů projíždět nejen obvyklou "městskou" padesátkou, ale také rychlostí 70, 80 a dokonce 100 i 110 kilometrů v hodině. V posledně zmiňovaném příkladu avšak jde jen o úsek dlouhý několik desítek metrů, který těsně předchází značce označující začátek pražského území. Celkem jsme na trase od Chodova před začátkem dálnice D8 před sjezdem na obec Zdiby napočítali osm změn.

"Je to příliš mnoho, řidiče to znervózňuje a rozhodně to nepřispívá k plynulosti ani bezpečnosti dopravy," tvrdí odborník na bezpečnost silničního provozu Jiří Patera.

V minulých dnech přitom dvě změny rychlosti z tohoto úseky ubyly. Jedná se o diskutovaný úsek v ulici 5. května. Šest let se necelé dva kilometry mezi sjezdem na Jižní spojku a městskou čtvrtí Pankrác kvůli hlukovým limitům mohlo jezdit pouze rychlostí padesát kilometrů v hodině, po dokončení protihlukových opatření zde nyní už může jet až 80 kilometrů v hodině. Neskončí totiž platnost značky Silnice pro motorová vozidla, která umožňuje osobním vozidlům jet v obci na tomto úseku právě oněch 80.

Jak ukázal test, mnozí lidé ještě tuto novou povolenou hranici nezaregistrovali a jezdí navyklou padesátkou, což v některých případech způsobuje nebezpečné situace. "Lidé si ale postupně zvyknou," dodává šéf pražské dopravní policie Pavel Švršula, který by se nebránil navýšení maximální povolené rychlosti i v dalších lokalitách, kde to bude minimálně po určitou část dne bezpečné.

V současné době ale hrozí, že se i na toto místo budou značky omezující rychlost na padesát kilometrů znovu montovat. "Mám strach, že místní političtí funkcionáři se budou snažit vyhovět některým nátlakovým skupinám místních obyvatel," říká Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti. Reaguje na slova starosty Prahy 4 Petra Štěpánka pro agenturu ČTK z minulého týdne. "Tuto změnu s námi nikdo neprojednal. Proti navýšení rychlosti protestujeme především proto, že magistrála vede obydleným územím a my chceme ochránit naše obyvatele před hlukem," uvedl.  

"Osmdesátikilometrová rychlost má ale v obci své opodstatnění. Samozřejmě, pokud je to v místech, kde jsou oba směry od sebe odděleny a nehrozí střety s chodci, cyklisty a podobně," vysvětluje Budský. Díky tomu se tranzitní doprava rychle z dané lokality odvede. "Stejný přístup se volí i v západoevropských zemích," dodává.

Jiří Patera by byl pro, aby se počet značek upravujících rychlost co nejvíce zredukoval. "Lidé by měli mít jasno, jakou rychlostí mají jet, a ne neustále pátrat po tom, kde je jaká značka," říká. Kontraproduktivní z hlediska bezpečnosti jsou podle něho leckdy také úseková měření rychlosti. Řada řidičů těsně před nimi prudce brzdí, což může někdy vyvolat smyk či řetězovou bouračku, když do takového vozu narazí ti, co jeli za ním a nedodrželi bezpečnou vzdálenost," uvádí Patera konkrétní příklad.

Poměrně dramatické střídání povolených rychlostí se děje i na jiných místech hlavního města. Jedním z příkladů je oblast v ulici Bělohorská v Praze 6 kolem frekventované křižovatky Na Vypichu. Za ní ve směru z centra na Bílou horu je úsek s povolenou sedmdesátkou opravdu kratičký.

Tak časté střídání povolených hranic rychlosti není ale jen pražskou specialitou. "Jsem ze severočeské Bíliny a tam se také několikrát v obci vystřídají značky přikazující jet buď 50, nebo 70," uzavírá Patera.

Oba oslovení odborníci na dopravní bezpečnost se shodli, že užitečné by bylo, aby k informativní dopravní značce označující začátek a konec úseku silnice pro motorová vozidla v obci (bílé auto na modrém podkladu) byly přidány také značky s vyznačenou konkrétní povolenou rychlostí. Tedy na začátku úseku značka 80 kilometrů v hodině a na konci 50 kilometrů v hodině.

"V tomto případě by to určitě nebylo nadbytečné, protože to řidičům, kteří se chtějí v provozu chovat zodpovědně, umožní upravit rychlost ve správný čas," řekl Patera.

 

Právě se děje

Další zprávy