Sdílení aut nebo jejich pronájem
Zatímco dříve bylo vlastnictví auta prakticky neoddiskutovatelnou součástí jeho užívání, dnes už to tolik neplatí. A řeč není o půjčování auta, když je zrovna člověk třeba na dovolené. Stále více se totiž rozmáhá pronajímání auta, které tak nahrazuje jeho vlastnictví. Zkrátka si vůz půjčíte za fixní měsíční poplatek, většinou s omezením počtu najetých kilometrů, a kromě paliva už nic neplatíte. Existují přitom pronájmy flexibilní, kdy můžete auto, i kvůli zaplacenému startovacímu poplatku na začátku pronájmu, vrátit prakticky kdykoliv (čili zjednodušeně jako třeba model předplatného streamovací služby typu Netflix), anebo operativní leasingy, kdy máte auto pronajaté na pevně danou dobu. Více jsme se tématu věnovali zde.
Částečně lze do tohoto modelu zařadit i carsharing, tedy sdílení aut. Tam je model velmi jednoduchý, auto si zkrátka půjčíte na určitou dobu, zaplatíte za ni a po jejím uplynutí auto na určeném místě zase vrátíte. Do sdílení investují i automobilky, které zakládají speciální značky pro sdílenou mobilitu (například Renault má Mobilize, jakkoliv pod ni kromě sdílení budou spadat i další služby mobility včetně dlouhodobějších pronájmů), případně nabízejí i varianty modelů pro carsharing přímo uzpůsobené. Z posledních novinek takto můžeme jmenovat elektrickou Dacii Spring se specifickou výbavou určenou právě pro sdílení ve městech.
Mimochodem nabízet různé způsoby mobility je dnes jedním z trendů i mezi automobilkami a nejedna se tak zaklíná tím, že už nechce být automobilkou, ale poskytovatelem mobility.