Jan Matoušek
27. 4. 2021 14:31
Automobilový průmysl prochází v posledních měsících a letech další poměrně zásadní transformací. Trend je jasný - elektrifikace a postupný přechod na úplnou elektrickou mobilitu. Nejde však o jedinou věc, které automobilky v poslední době propadly. Jaké další trendy se aktuálně mezi novými automobily objevují? Vybrali jsme ty nejzajímavější.
Kvalita, ne kvantita
Jaguar, Renault nebo Nissan. Všechny tyto automobilky za poslední zhruba rok oznámily, že už se nebudou hnát za co největším počtem vyrobených automobilů. Naopak je pro ně důležitější kvalita automobilů a efektivita výroby - s tím v konečném součtu souvisejí i vyšší celkové zisky. Takový Renault se kvůli vyšším maržím hodlá také více zaměřit na segmenty C a D, kde v posledních letech postupně vyklidil své pozice na úkor menších automobilů - těch sice prodá více, není na nich ale taková marže. Nissan pro změnu doplatil na někdejší expanzivní plány, kdy chtěl pokrýt mnoho trhů, agresivně zvyšoval svou výrobní kapacitu a potom ji nedokázal naplnit. I proto se dostal do červených čísel, z nichž by mu právě snížení kapacity a odchod z některých trhů měly pomoci.
Mimochodem řada automobilek také ke snížení nákladů používá sdílení komponentů napříč mnoha značkami jednoho koncernu a třeba i mezi značkami více koncernů. Důkazem prvního může být třeba základ pro malá auta skupiny Stellantis, který používají Citroën, DS, Opel nebo Peugeot, případně modulární platformy koncernu Volkswagen, podpírající vše od Škody až po Audi. A mimochodem právě VW spadá i do druhé kategorie, protože modulární platformu MEB pro elektromobily bude sdílet s Fordem. Není pak v automobilovém průmyslu rozhodně jediný.