Ford použije stejnou techniku jako elektrická Škoda. Volkswagenu za to dá nový Amarok

Jan Matoušek Jan Matoušek
11. 6. 2020 16:33
Spolupráci Volkswagenu a Fordu oznámili zástupci obou značek už v minulém roce. Teď, po podpisu dohody, ale dostává vzájemná aliance konkrétní obrysy. A nebude se soustředit jen na užitková auta. Ford totiž na modulární platformě MEB postaví vlastní osobní elektromobil pro evropský trh.
Nový Volkswagen Amarok bude jedním z modelů, který vzejde ze spolupráce s Fordem.
Nový Volkswagen Amarok bude jedním z modelů, který vzejde ze spolupráce s Fordem. | Foto: Volkswagen

Elektrický Ford s technikou Volkswagenu má na trh přijít v roce 2023. Obě automobilky předpokládají, že zatím bezejmenný vůz může zaujmout až 600 tisíc lidí. Přesně tolik platforem MEB totiž modrý ovál chce, spolu s další související technikou, koupit od VW.

Elektromobil má zkombinovat velký vnitřní prostor s dynamikou elektrických motorů. Ford rovněž zmiňuje použití "přitažlivého jména" ve stylu Mustangu Mach-E. Ten se na většině evropských trhů objeví v příštím roce.

Produkce modelu, jehož vývoj bude mít na starosti kolínské designové a technické centrum Fordu, začne v roce 2023. Obě automobilky pak podle tiskového prohlášení nadále hledají i další cesty k tomu, jak v oblasti elektrických modelů spolupracovat.

Připomeňme, že dodávky prvního elektromobilu VW na platformě MEB, kompaktního hatchbacku ID.3, začnou na počátku září letošního roku (více zde). Stejnou platformu bude využívat třeba i chystaná Škoda Enyaq iV. Ta se poprvé představí na podzim a na trh zamíří začátkem příštího roku.

Hlavní součástí dohody obou výrobců je však spolupráce na poli užitkových vozů. Zatím se má týkat celkem tří modelů. Ford vyvine a následně Volkswagenu poskytne středně velkou dodávku s nosností jedné tuny a techniku pro středně velký pick-up, zatímco Volkswagen má na starosti vývoj kompaktní městské dodávky, kterou poskytne Fordu.

"Ve světle pandemie onemocnění covid-19 a jejich dopadů na globální ekonomiku je více než kdy jindy důležité uzavírat aliance mezi silnými společnostmi," prohlásil na konto spolupráce mezi oběma značkami šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess.

Na čem všem budou Ford a Volkswagen spolupracovat ukazuje tato grafika.
Na čem všem budou Ford a Volkswagen spolupracovat ukazuje tato grafika. | Foto: Ford

Podle něj i provozního ředitele Fordu Jima Farleye spolupráce přinese snížení nákladů na vývoj a naopak posílení pozic Fordu i Volkswagenu na trhu s elektrickými i užitkovými vozy. V segmentu lehkých užitkových vozů a středních pick-upů se má stát aliance dokonce lídrem trhu.

Zároveň se ale obě automobilky neprovázaly prostřednictvím vlastnických podílů. Naopak jejich společné prohlášení obsahuje dovětek, že na trhu zůstávají i nadále soupeři.

Prvním produktem vzájemné spolupráce na poli užitkových vozů se stane kompaktní městská dodávka. Volkswagen poskytne Fordu pátou generaci modelu Caddy, z níž se v příštím roce stane nový Transit Connect. Produkce Caddy začne v polské Poznani ve druhé polovině letošního roku, na stejné lince bude probíhat také výroba sourozeneckého Fordu.

V roce 2022 se rozběhne výroba nové generace pick-upu Amarok, který bude pro změnu vycházet z techniky Fordu Ranger. Obě auta se budou také vyrábět ve stejném závodě modrého oválu v Jihoafrické republice. Volkswagen nicméně podotýká, že nepůjde jen o pouhý rebranding, Amarok by měl dostat jasně odlišitelnou tvář. Sdílená bude pouze technika.

Posledním produktem společného vývoje bude středně velká dodávka s nosností jedné tuny, tedy v segmentu, kde dnes operují Ford Transit Custom a Volkswagen T6.1 ve variantě Transporter. Jakkoliv však vývoj užitkových verzí bude mít na starosti Ford, osobní varianty (tedy především Multivan) zůstanou nadále v režii Volkswagenu.

Celkem obě značky plánují v rámci životního cyklu vyrobit na osm milionů kusů trojice společných modelů. Jim Farley také oznámil, že mimo dohodu s Volkswagenem představí Ford v následujících dvou letech elektrické verze Transitu a velkého amerického pick-upu F-150.

Obě automobilky také nezávisle na sobě investovaly do amerického start-upu Argo AI, s nímž budou spolupracovat na vývoji technologií autonomního řízení. Ford i Volkswagen nicméně mají tyto technologie vyvíjet i nadále odděleně.

Mimochodem chystaný Volkswagen ID.Buzz má být prvním modelem značky, který se v roce 2022 vydá do reálného provozu s autonomním řízením na úrovni 4 z pěti možných. To znamená vysoký stupeň automatizace a samostatnou jízdu nezávisle na řidiči v celé řadě jízdních režimů.

 

Právě se děje

Další zprávy