Elektrický Ford s technikou Volkswagenu má na trh přijít v roce 2023. Obě automobilky předpokládají, že zatím bezejmenný vůz může zaujmout až 600 tisíc lidí. Přesně tolik platforem MEB totiž modrý ovál chce, spolu s další související technikou, koupit od VW.
Elektromobil má zkombinovat velký vnitřní prostor s dynamikou elektrických motorů. Ford rovněž zmiňuje použití "přitažlivého jména" ve stylu Mustangu Mach-E. Ten se na většině evropských trhů objeví v příštím roce.
Produkce modelu, jehož vývoj bude mít na starosti kolínské designové a technické centrum Fordu, začne v roce 2023. Obě automobilky pak podle tiskového prohlášení nadále hledají i další cesty k tomu, jak v oblasti elektrických modelů spolupracovat.
Připomeňme, že dodávky prvního elektromobilu VW na platformě MEB, kompaktního hatchbacku ID.3, začnou na počátku září letošního roku (více zde). Stejnou platformu bude využívat třeba i chystaná Škoda Enyaq iV. Ta se poprvé představí na podzim a na trh zamíří začátkem příštího roku.
Hlavní součástí dohody obou výrobců je však spolupráce na poli užitkových vozů. Zatím se má týkat celkem tří modelů. Ford vyvine a následně Volkswagenu poskytne středně velkou dodávku s nosností jedné tuny a techniku pro středně velký pick-up, zatímco Volkswagen má na starosti vývoj kompaktní městské dodávky, kterou poskytne Fordu.
"Ve světle pandemie onemocnění covid-19 a jejich dopadů na globální ekonomiku je více než kdy jindy důležité uzavírat aliance mezi silnými společnostmi," prohlásil na konto spolupráce mezi oběma značkami šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess.
Podle něj i provozního ředitele Fordu Jima Farleye spolupráce přinese snížení nákladů na vývoj a naopak posílení pozic Fordu i Volkswagenu na trhu s elektrickými i užitkovými vozy. V segmentu lehkých užitkových vozů a středních pick-upů se má stát aliance dokonce lídrem trhu.
Zároveň se ale obě automobilky neprovázaly prostřednictvím vlastnických podílů. Naopak jejich společné prohlášení obsahuje dovětek, že na trhu zůstávají i nadále soupeři.
Prvním produktem vzájemné spolupráce na poli užitkových vozů se stane kompaktní městská dodávka. Volkswagen poskytne Fordu pátou generaci modelu Caddy, z níž se v příštím roce stane nový Transit Connect. Produkce Caddy začne v polské Poznani ve druhé polovině letošního roku, na stejné lince bude probíhat také výroba sourozeneckého Fordu.
V roce 2022 se rozběhne výroba nové generace pick-upu Amarok, který bude pro změnu vycházet z techniky Fordu Ranger. Obě auta se budou také vyrábět ve stejném závodě modrého oválu v Jihoafrické republice. Volkswagen nicméně podotýká, že nepůjde jen o pouhý rebranding, Amarok by měl dostat jasně odlišitelnou tvář. Sdílená bude pouze technika.
Posledním produktem společného vývoje bude středně velká dodávka s nosností jedné tuny, tedy v segmentu, kde dnes operují Ford Transit Custom a Volkswagen T6.1 ve variantě Transporter. Jakkoliv však vývoj užitkových verzí bude mít na starosti Ford, osobní varianty (tedy především Multivan) zůstanou nadále v režii Volkswagenu.
Celkem obě značky plánují v rámci životního cyklu vyrobit na osm milionů kusů trojice společných modelů. Jim Farley také oznámil, že mimo dohodu s Volkswagenem představí Ford v následujících dvou letech elektrické verze Transitu a velkého amerického pick-upu F-150.
Obě automobilky také nezávisle na sobě investovaly do amerického start-upu Argo AI, s nímž budou spolupracovat na vývoji technologií autonomního řízení. Ford i Volkswagen nicméně mají tyto technologie vyvíjet i nadále odděleně.
Mimochodem chystaný Volkswagen ID.Buzz má být prvním modelem značky, který se v roce 2022 vydá do reálného provozu s autonomním řízením na úrovni 4 z pěti možných. To znamená vysoký stupeň automatizace a samostatnou jízdu nezávisle na řidiči v celé řadě jízdních režimů.