Toyota získala podíl v Mazdě. Společně postaví továrnu v USA a budou vyvíjet nové technologie

ČTK ČTK
4. 8. 2017 19:00
Automobilky Mazda a Toyota prohloubily svou již existující spolupráci. Hlavní součástí spojenectví bude výstavba nové továrny na území Spojených států amerických, která se má otevřít do roku 2021. Obě značky se také navzájem vlastnicky propojily, Toyota teď vlastní pět procent akcií Mazdy.
Pětiprocentní podíl v Mazdě nyní vlastní konkurenční Toyota.
Pětiprocentní podíl v Mazdě nyní vlastní konkurenční Toyota. | Foto: Mazda

Japonské automobilky Toyota Motor a Mazda Motor postaví ve Spojených státech společně továrnu za 1,6 miliardy dolarů (35,1 miliardy Kč). Díky uzavřenému partnerství získá Toyota v menší Mazdě pětiprocentní podíl a Mazda v Toyotě podíl 0,25 procenta. Vyplývá to z dnešního prohlášení obou firem. Toyota je největší japonskou automobilkou, Mazda v porovnání s ní ročně prodá jen asi osminu vozů.

Továrna na jihu USA bude ročně vyrábět až 300 000 vozidel, především SUV, která jsou na americkém trhu velmi populární. Jmenovitě půjde o typ Toyota Corolla a nové SUV crossover z dílny Mazdy. Otevřít by se měla v roce 2021 a práci by v ní mohlo nalézt okolo 4000 lidí, napsala agentura Reuters.

Společnosti dnes rovněž uvedly, že hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Obě firmy rozvíjejí spolupráci v rozličných oblastech už od roku 2015. Toyota, která je v prodeji aut světovou dvojkou a japonskou jedničkou, vytváří aliance s menšími japonskými výrobci už několik let.

Nynější dohoda je dalším projevem konsolidace světového automobilového sektoru do čtyř hlavních táborů. V jejich centru je japonská Toyota, německý Volkswagen, americká General Motors a rovněž aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu.

Rozhodnutí o výstavbě továrny je povzbuzením pro amerického prezidenta Donalda Trumpa, který během své volební kampaně sliboval vytváření více pracovních míst v americkém zpracovatelském průmyslu.

Podle některých analytiků Toyota prostřednictvím zisku pětiprocentního podílu v Mazdě mohla chtít předem vyřadit budoucí konkurenci ze strany technologických firem. Ta by se totiž po zisku podílu v konkurenční automobilce časem mohla obrátit proti ní.

Mazda dosud musela na svůj největší trh v USA vozy dovážet z Japonska a Mexika, neměla zde vlastní továrnu. Díky Toyotě získá také přístup k technologiím na výrobu elektrických aut, na které jí samotné chybějí finanční zdroje.

 

Právě se děje

Další zprávy