Řešení problémů elektromobility? Toyota pracuje na baterii s rychlým nabíjením a velkým dojezdem

ČTK ČTK
25. 7. 2017 13:01
Současné elektromobily trápí vedle stále vysoké ceny především nedostatečný dojezd v kombinaci s dlouhou dobou nabíjení ve chvíli, kdy majitel nemá přístup k takzvaným rychlonabíječkám. Jednotlivé automobilky proto zdokonalují akumulátory, které jsou pro výkon vozu i jeho dojezd naprosto klíčové. Podle japonského listu Čúniči šimbun na nové baterii pracuje také Toyota. Výsledkem má být dlouhý dojezd v kombinaci s rychlým nabíjením.
Toyota v nabídce elektromobil zatím nemá, plug-in hybridní Prius ale umí jezdit i bez emisí.
Toyota v nabídce elektromobil zatím nemá, plug-in hybridní Prius ale umí jezdit i bez emisí. | Foto: Toyota

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií chce začít prodávat za pět let, napsal dnes japonský list Čúniči šimbun. Současné elektromobily používají lithium-iontové baterie, které se prostřednictvím rychlonabíječky nabíjejí 20-30 minut (z běžné domácí sítě jim to trvá i několik hodin) a na jedno nabití ujedou 300-400 kilometrů.

Nový vůz Toyoty bude podle listu postaven na nové platformě a vybaven bude polovodičovou baterií, jejíž kapacita je mnohem větší a nabití trvá jen pár minut. Toyota by tak odstranila dva hlavní nedostatky dnešních automobilů na elektrický pohon.

Zprávu listu, který se odvolává na zdroje z automobilového průmyslu, ale Toyota odmítla komentovat, uvedla agentura Reuters.

Největší japonská automobilka, která se výrazně angažuje v oblasti hybridních i plug-in hybridních aut a nedávno do sériové výroby uvedla také vodíkový model Mirai, se na poli elektromobilů snaží snížit náskok rivalů jako je Nissan a Tesla. Zda je bude schopna i předběhnout, ale zatím nelze říct, píše list. Záležet bude i na tom, za jak dlouho se baterie dostane na trh a kolik bude stát.

Na vývoji polovodičových baterií pracují i jiné automobilky, například BMW. Ty odhadují začátek masové výroby za deset let.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Rakousko zasáhlo zemětřesení, větší škody ale zřejmě nezpůsobilo

Zemětřesení o síle 4,5 stupně zasáhlo v ranních hodinách centrální části Rakouska. Závažnější škody ale nejspíše nezpůsobilo.

Podle Rakouského institutu pro meteorologii a geodynamiku (ZAMG) leželo epicentrum poblíž města Admont ve spolkové zemi Štýrsko, ohnisko spočívalo v hloubce osmi kilometrů. Otřesy půdy byly cítit i v přilehlých Horních Rakousech.

ZAMG vydal varování, že zemětřesení mohlo způsobit drobná poškození budov. Stanice ORF bez bližších podrobností uvedla, že jsou již hlášeny první škody. Podle agentury APA je s ohledem na sílu zemětřesení možné, že na domech popraskaly fasády či se odloupala omítka.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Zpěvák Van Morrison žaluje vládu, chce, aby povolila koncerty

Severoirský zpěvák Van Morrison "jménem tisíců hudebníků, umělců, klubů a všech, kdo pracují v koncertním průmyslu" žaluje tamní vládu. Od soudu chce, aby přezkoumal platnost zákazu koncertování v době nemoci covid-19. "Nejsme si vědomi žádného věrohodného vědeckého či lékařského zdůvodnění, které by odůvodnilo plošný zákaz," řekl deníku Guardian zpěvákův právník.

Severní Irsko je součástí Spojeného království, které coby nejpostiženější evropská země momentálně zápasí s třetí vlnou epidemie umocněnou novou, nakažlivější mutací viru. Za necelý rok v Británii kvůli covidu-19 zemřelo přes 91 tisíc lidí, z toho přes 1600 v Severním Irsku.

Pětasedmdesátiletý Morrison, člen Rokenrolové síně slávy a držitel dvou cen Grammy, proslul písněmi jako Brown Eyed Girl nebo Moondance, deskami Astral Weeks či Tupelo Honey nebo spoluprací s kapelou Chieftains. V posledním roce vydal několik skladeb brojících proti zákazům spojeným s nemocí covid-19, naposledy ve spolupráci s kytaristou Ericem Claptonem.

Zdroj: Guardian
Další zprávy