Dříve než v Německu měli možnost lidé v normalizací zasaženém Československu jezdit s vozem značky Toyota. Letos je to čtyřicet let, co tehdejší podnik zahraničního obchodu dovezl do Československa 400 kusů japonského vozu Toyota Corona 1500.
Obchod to byl pozoruhodný, neboť šlo vlastně o směnu. Do Japonska výměnou putovaly traktory Zetor. O obchodu se rozhodovalo již v roce 1969 a tehdejší mocipání se rozhodovali mezi čtyřmi modely: Datsun 1000, Datsun 1600 (Datsun je dnešní Nissan), Toyota Corolla 1100 a Toyota Corona 1500. Nakonec byl tedy vybrán poslední z nich.
Přestože se v nabídce Mototechny vůz nabízel s přívlastkem Luxus, ve skutečnosti šlo o základní verzi. (V nabídce už tehdy byly i vozy s klimatizací) Zákazníci si mohli vybírat ze čtyř barev - červené, bleděmodré, šedé a bílé. Interiér byl ve dvou barvách - buď červené nebo černé.
Jiří Grossman jel s Coronou na své poslední představení
Přestože na naše poměry šlo o skutečně moderní a technicky zajímavé vozidlo, ve skutečnosti k nám Japonci dodali výběhový typ. Corona (typ RT40) se totiž poprvé představila v roce 1964 a již v roce 1970, tedy ve stejnou dobu, v jakou k nám byly Corony dodány, se představil následovník Corona RT 80.
V Mototechně stála Corona nejprve 110 000 Kčs, což bylo stejně jako například Fiat 125 Polski, později byla zlevněna na 79 000 Kčs. Všechny vozy byly s karosérií sedan, přestože Toyota v té době vyráběla i zajímavé kombi a také pickup.
Přemysl Slezák z Toyota Clubu Czechoslovakia, který má dokonale zmapovanou historii tohoto vozu v Československu má i seznam významných majitelů tohoto vozu. "Vlastnil ji tehdejší generální tajemník Gustáv Husák a vlastně i jeho soused z Hradčanského náměstí, biskup a pozdější kardinál František Tomášek," napsal ve svém článku pro časopis Motor Journal.
Dalším známým majitelem byl tehdejší člen divadla Semafor komik a hudebník Jiří Grossman. Podle jeho přátel prý v posledních dnech svého života odmítl jet na představení taxíkem a raději sám usedl za volant své Toyoty Corony.
Jeli jsme s ní
V současné době je v Česku již jen necelá desítka Toyot Corona 1500 v provozuschopném stavu. Některé z nich vlastní členové Toyota Clubu Czechoslovakia, jedna je trvale vystavena v budově českého zastoupení značky Toyota.
Právě s ní se mohl redaktor Aktuálně.cz krátce svézt. "Koupili jsme ji, abychom upozornili na minulost značky," uvedl mluvčí Toyoty Tomáš Vaněk. Podle něho k ní byla i velká část originálních náhradních dílů, včetně prakticky všech plechů. To vůbec byla typická vlastnost tehdejších kupců nových vozů. Rovnou si přikoupili i řadu důležitých náhradních dílů, protože na dodávky Mototechny se v případě akutní potřeby vůbec spolehnout nedalo. jenže Toyota Corona byl velmi spolehlivý vůz, takže náhradní díly lidem nakonec desítky let zbytečně zabíraly místo v garáži.
"Obyčejně tady stojí nepohnutě řadu měsíců, ale kdykoli potřebujeme vyjet, stačí jen čtyřikrát prošlápnout plyn, otočit klíčkem a motor bez problémů naskočí," říká Vaněk. Motor vozu, který má za sebou 152 000 kilometrů provozu přitom prošel pouze malou opravou.
Technické údaje
- Toyota Corona RT40
- Obsah válců: 1490 cm3
- Výkon: 82 koní v 5200 otáčkách
- Délka: 4065 mm
- max. rychlost: 145 km/hod
- Spotřeba: 9,6 l/100 km
- Pohon zadních kol
Skutečně, jak jsme se mohli přesvědčit, motor má velmi hladký a poměrně tichý chod. Ještě předtím nás však čekalo ne úplně jednoduché nasednutí. Japonci zřejmě evidentně nepočítali s většími evropskými postavami. Dveřní otvor není moc velký a hlavně velký volant je nízko a blízko sedačky. Volant pochopitelně nelze posouvat, sedačku ale ano.
Výtluky zvládá s grácií
Na řízení lze poznat, že už má hodně za sebou, má velkou vůli. Řízení pochopitelně nemá posilovač, takže při zajíždění na parkovací místo u supermarketu by padesátikilogramová slečna mohla mít potíže. Také brzdit je třeba o hodně dříve než u moderních automobilů. Není proto moc radno rozjíždět se na větší rychlost než je sedmdesát či osmdesát kilometrů v hodině.
Vůbec vás ale nemusí v rozletu omezovat výtluky, zpomalovací retardéry a další nástrahy na silnicích. Pérování corony vás přes ně ladně přenese.
Naopak řazení čtyřstupňové manuální převodovky ( s výjimkou zpátečky, kterou je nutno vždy pár sekund trošku hledat) je velmi dobré. Dokonalý je výhled do všech stran, dokonce i šikmo vzad. Zrcátka tedy moc nepotřebujete, což je dobře, protože ta vnější se nachází až vpředu na voze na blatnících a pokud si je chcete seřídit musíte vystoupit, znovu nastoupit, podívat se, opět vystoupit a doopravit. Případně musíte požádat spolujezdce.