Test sněhových řetězů: Nejdražší obvykle není nejlepší

Radek Pecák Radek Pecák
25. 12. 2011 11:00
Jen řetězy z ocelových článků zajistí přilnavost i na ledu
Foto: Aktuálně.cz

Ne vždy nejdražší výrobky, byť od renomovaných značek, poslouží motoristům v zimě nejlépe. To je zásadní rada, kterou poskytli specialisté autoklubů západoevropských zemí těm, kteří si teprve pořizují novou výbavu na zimní cesty na hory.

Týká se to jak sněhových řetězů, tak i střešních boxů.

Boxy podstoupily i nárazové testy.
Boxy podstoupily i nárazové testy. | Foto: Aktuálně.cz

Test úložných boxů sice vyhrál výrobek Thule Dynamic 800, který má řadu vychytávek (například je ho možné otevírat z obou stran a na nosníky na střeše se přichytí sám pouze po otáčení kolečka na dně boxu), nicméně má o třetinu menší objem, než udává výrobce (technici naměřili pouze 290 litrů místo inzerovaných 420), a navíc stojí téměř dvakrát tolik než boxy, které skončily těsně za ním. Šlo o Jettbag Family 455 a Hapro Probox 460. Ty jsou oba k mání v cenách kolem 7000 Kč. Manipulace s nimi je však logicky o něco obtížnější.

Nebezpečný i pro okolí

Zkouška, kterou dělal německý ADAC, dokonce prověřovala i to, jak boxy drží na střeše při vyhýbacím manévru a zda se při crash testu neuvolní. Problematický v tomto směru je zejména Mac Daytona 500. Ten se v ČR sice neprodává, přesto je před ním třeba varovat. Jednak při simulovaném čelním nárazu sletěl ze střechy, neudržel se na svém místě při vyhýbacím manévru, a dokonce při teplotě -20 stupňů Celsia jeho plast prasknul.

Vítězný řezěz Pewag Servo.
Vítězný řezěz Pewag Servo. | Foto: Aktuálně.cz

V testu řetězů se nerovnováha mezi pořizovací cenou a užitnou hodnotou ukázala v plné nahotě. Přestože se každoročně na trhu objeví řada výrobků, o nichž se v reklamě tvrdí, že jsou plnohodnotnou náhradou klasických řetězů, test usvědčil výrobce ze lži.

Vítězové testů:

  • Střešní boxy:
  • 1. Thule Dynamic 800
  • 2. Jettbag Family 455
  • 3. Hapro Probox 460
  • Řetězy:
  • 1.Pewag Servo
  • 2.Walmec Klack&Go New
  • 3. Thule CS-10

 

 

Ocel ničím nenahradíš  

Klasické článkové ocelové řetězy nelze v případě výbavy osobních aut ničím lepším nahradit. V testu selhaly jak návleky z textilu, tak i ty, které kombinují textilní část s řetězy, a rovněž velmi drahé přípravky, které jsou uzpůsobené pro co nejsnazší nasazování. Obvykle při jejich nasazování není třeba sahat takzvaně za kolo do podběhu, kde je špína.

Takové řetězy stojí někdy až třikrát tolik (RUD Centrax) než klasické a přitom mají mnohem horší jízdní vlastnosti, méně vydrží, a dokonce manipulace s nimi není jednodušší než u dobrých sněhových řetězů.

Michelin Easy se nenasazuje tak snadno, jak to vypadá podle návodu, a navíc má dobrou trakci jen na sněhu.
Michelin Easy se nenasazuje tak snadno, jak to vypadá podle návodu, a navíc má dobrou trakci jen na sněhu. | Foto: Aktuálně.cz

Vítězný řetěz Pewag Servo, který se mimochodem vyrábí v České republice, se dokonce nasazuje snáze než například síťový návlek Michelin Easy. Během nasazování,  na rozdíl od návleku, není nutné pootočit kola a také se sám během jízdy utáhne.

Tekuté řetězy jsou zrádné

Také jedině tento řetěz, společně s dražším výrobkem stejné firmy, dostal velmi dobré hodnocení za jízdu na ledu, zatímco všechny ostatní výrobky v této disciplíně dosáhly maximálně na hodnocení dobré, ale spíš uspokojivé až nedostatečné. 

Technici v testu zkoušeli i takzvané tekuté řetězy, tedy spreje, které mají být schopné řetězy nahradit. To prý skutečně jsou, ale jen několik stovek metrů, pak se účinná vrstva z povrchu pneumatiky smyje a ta se naopak začne chovat jako značně ojetá. Takže i v tomto případě by šlo o vyhozené peníze.

 

Právě se děje

Další zprávy