Tento obr je dokonce větší než Volkswagen Multivan, Range Rover či BMW X7, a tak s ním do některých garáží v obchodních centrech ani nevjedete, pokud si nechcete ohoblovat ráfky.
A tak by se dalo předpokládat, že půjde o zboží jen pro ty nepočetné, kteří si chtějí dopřát maximum všeho. A přesto, nebo možná právě proto, je GLS jedno z nejžádanějších aut s hvězdou na kapotě na českých silnicích. "Česko je pro tento model v prodejních statistikách dokonce v top pětce evropských trhů," přiznává Josef Hlávka, tiskový mluvčí tuzemského zastoupení značky Mercedes-Benz.
Proč je tento kolos takový hit? Z mnoha důvodů. Shrňme si je popořadě po dvou týdnech za volantem a na zkoušku i ve druhé a ve třetí řadě nejopulentnějšího korábu, který sem cestuje z USA a navzdory americkým XXL měřítkům se tu s ním žije překvapivě dobře.
GLS měří na délku přesně 5209 mm, se zrcátky je široké 2157 mm a na výšku má 1823 mm. To také znamená, že do auta se spíš šplhá, než usedá. Opravdu je lepší se velmi úzkým garážím vyhýbat. Zvlášť kvůli 22" kolům na testovacím voze, která má v rámci AMG paketu. Bez šrámu byste zřejmě s nákupem nevyjeli.
V rámci faceliftu se model zvenku lehce převlékl, výrazná maska se čtyřmi stříbrnými lamelami je asi největší změna. Nárazník je ale rovněž upravený, design předních světlometů taktéž. V temně modrém laku Sodalite vůz působí decentně.
Interiér vyznává luxus, ať už provedením, tak designem samotným. Je jednoduše téměř dokonalý, kam oko dohlédne a ruka dosáhne. Kvalitní kůže, nově v hnědém provedení "Bahia", anatomicky tvarovaná sedadla, samozřejmě vyhřívaná, odvětrávaná a také vybavená masážní funkcí, či dekor v klavírním černém laku se světelnými proužky, který byl před faceliftem dostupný pouze pro model Maybach, působí prémiově. Cit pro detail je v GLS patrný v každém koutě.
Odkládacích ploch, včetně temperovaného držáku na nápoje, je tu mnoho, stejně jako místa ve druhé, a dokonce i ve třetí řadě. Pro velké chlapy sice nejzazší dvě křesla úplně nejsou, ale pro tchyni rozhodně.
A ještě tu navíc zbývá poměrně slušný prostor pro zavazadla (355 litrů), což je u sedmimístných SUV rarita. Po elektrickém sklopení všech opěradel je v GLS místo jako v garsonce.
Není na silnici přerostlý?
České silnice, zvlášť pokud jde o zapadlé okresky, nejsou na takový typ auta úplně stavěné, říkáte si po prvních pár kilometrech za volantem GLS, zvlášť když se v protisměru objeví autobus či náklaďák. Ale čím déle s ním jezdíte, tím se pocit zmírňuje a pocit bezpečí za volantem zvyšuje.
Na to, že má auto rozvor 3135 mm, je i celkem obratné. Víc než v jiných vozech bude řidič velmi často využívat přítomnosti kamer, které zvládají pohled z ptačí perspektivy.
Právě díky kamerám a detailním záběrům na kola je daleko snadnější odhadnout vzdálenosti od obrubníků, krajnic a příkopů za nimi.
Jízda samotná je jako v peřince, GLS se umí díky pneumatickému pérování bohorovně nadnášet nad nectnostmi silnice, jako by neexistovaly. V kombinaci s kapitánským výhledem zpoza volantu je cestování v obřím Mercedesu nezapomenutelně příjemné.
K typu auta se i dokonale hodí zvolený motor, naftový šestiválec 450d 4Matic, který si pomáhá 48voltovým akumulátorem. Motor je svědomitě utlumený a výkon 270 kW s dopomocí 15 kW od elektromotoru je naprosto dostačující, aby se i s autem těžkým 2,6 tuny dalo jezdit dostatečně svižně.
Mercedes-Benz GLS 450d 4Matic
Motor: přeplňovaný naftový šestiválec, 2989 cm3
Výkon: 270 kW + 15 kW / 367 k + 20 k při 4000 ot./min.
Točivý moment: 750 Nm při 1350 ot./min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Kombinovaná spotřeba: 8,1 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 355 - 2400 l
Cena: od 2 701 930 Kč
Motor využívá hybridní technologii, a tak je i na poměry hospodárný, my jsme jezdili za 9,6 litru na 100 km, při plynulém okreskovém tempu to bylo i o dva litry méně.
Faktu, jak moc schopné GLS je, samozřejmě odpovídá také cena, ta se nedostane pod 2,6 milionu korun, s testovaným motorem začíná na 2,7 milionu. Příplatky, pokud se řidič při zaškrtávání nehlídá, mohou cenu auta značně vyšroubovat, v našem případě o více než půl milionu na výsledných 3 213 566 Kč. Není to málo, ale s jedním si pak může být majitel jistý: Jeho auto zvládá úplně všechno. Jen ne malé garáže.