Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Shutterstock

A také správné podmínky…

Nabíjení baterie není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Palubní elektronika ho ve spolupráci s nabíječkou řídí tak, aby nedošlo k poškození baterie. Například Taycan dosahuje maximálního nabíjecího výkonu 270 kW i za optimálních podmínek jen na velice krátkou dobu.

A co jsou ty optimální podmínky? Správná teplota a úroveň nabití baterie, na které nabíjení začíná. V zásadě platí, že čím více je baterie nabitá, tím užší je teplotní okno, v němž je možné dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu. "Abyste baterii nabili nejrychleji, musí mít teplotu třicet stupňů," přináší zjednodušení Irving Montañez Flores. Toto pravidlo totiž funguje v širokém rozmezí úrovně nabití, asi od pěti do padesáti procent.

 

Právě se děje

Další zprávy