Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: Jan Horčík

Musí mít ale správnou nabíječku

Vraťme se k problematice nabíječek. Stejně jako v případě nabíjení střídavým proudem platí, že řidič musí rychle nabíjet na nabíječce s odpovídajícím výkonem. Většina těch rychlých (které u nás provozují elektrárenské společnosti a které dosud stačily Nissanu Leaf nebo Volkswagenu e-Golf) v Česku zvládne 50 kilowattů, víc ne.

Superchargery od Tesly běžně podporují výkon 120 kilowattů, nová, třetí generace umí nabíjet až 250 kW. V Česku stojí v současné době tři slabší superchargery, každý s několika dobíjecími stojany. Kvůli specifickému konektoru u nich nelze ale nabíjet jiné auto než Teslu.

Nejsilnějšími stanicemi jsou ty, které provozuje síť IONITY (společný podnik BMW, Mercedesu, koncernu VW, Fordu, Kie a Hyundai), ty zvládnou nabíjecí výkon až 350 kW. Jedna taková stanice by se v dohledné době měla spustit u středočeského Berouna.

 

Právě se děje

Další zprávy