Průvodce elektromobilitou: Rychlodobíjení nemusí být vždy rychlé a nejlepší řešení

Martin Přibyl Martin Přibyl
10. 12. 2019 10:02
Elektromobily se dnes dají sehnat i za ceny do půl milionu a s ohledem na nízké provozní náklady, projev elektrického motoru a akceptovatelný dojezd se z nich pomalu začíná stávat zajímavá alternativa. Jak je to ale s dobíjením? Opravdu stačí pár desítek minut, jak s oblibou tvrdí automobilky? Jaký je rozdíl mezi dobíjecími stanicemi? Odpovíme v našem přehledu.
Foto: OMV

Proč se doba rychlonabíjení neuvádí z nuly do plna?

Hezké přirovnání nabízí E-Performance manažer Porsche pro střední a východní Evropu Irving Montañez Flores. Rychlonabíjení přirovnává k nalévání vody do skleničky až po okraj. "Ze začátku ji plníte rychleji, ale jakmile se blížíte k okraji, tak zpomalíte, abyste nepřelili. Elektronika řídí nabíjení úplně stejně, na konci zpomalí, aby baterku nepřebila," říká. Nad osmdesáti procenty tedy nabíjení výrazně zvolní. Celou dobu rychlonabíjení automobilky tedy obvykle neuvádí, auto už se na nabíječce nevyplatí nechávat.

Naopak u pomalého nabíjení se sklenička plní opatrněji "po lžičkách" a může tak proběhnout rovnoměrněji. Zpomalení na závěr nabíjecího cyklu není tak výrazné.

 

Právě se děje

Další zprávy