Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Výrobci

Honda CR-V 2.0 4x4

Výkon: 94 kW
Délka/rozvor: 4520/2620 mm
Hmotnost: 1430 kg
Spotřeba: 10,1 l/100 km

Před dvaceti lety se segment SUV jmenoval Terénní. Převažovala v něm totiž auta určena spíše do těžšího terénu. Jednou z mála výjimek byla jen Honda CR-V. I ta navíc měla, na rozdíl od dnešních "terénních" aut, standardně pohon všech kol. Tím se ostatně odlišuje i od Karoqu, který v podobně silné verzi čtyřkolku nemá. I bez ní by ale mělo CR-V vyšší spotřebu.

Foto: Ondřej Běhal

Škoda Karoq 1.0 TSI Active

Výkon: 85 kW
Délka/rozvor: 4382/2624 mm
Hmotnost: 1340 kg
Spotřeba: 5,1-5,3 l/100 km

Škoda Karoq je celkově nejprodávanější SUV v Česku, protože SDA dělí tuto třídu nově podle velikosti do několika subkategorií. Karoq pak je i kvůli absenci pohonu 4×4 téměř dvakrát úspornější než CR-V. Navíc, opět kvůli absenci pohonu všech kol, je také lehčí. A to navzdory výbavě i nejrůznějším bezpečnostním prvkům.

 

Právě se děje

Další zprávy