Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto.
Zařízení na měření emisí za jízdy může vypadat například takto. | Foto: ADAC

Jak se měří spotřeba paliva?

Jak asi dobře víte, od září letošního roku vstoupila v platnost emisní norma Euro 6.2 a s ní spojený nový měřicí cyklus WLTP. Ten výrazně změnil dlouho rigidní systém měření paliva a emisí. Na to se používala metodika NEDC, výrazně nezměněná od roku 1997. Ta zahrnovala fázi jízdy ve městě a jízdy mimo město, z čehož se následně zprůměrovala kombinovaná spotřeba. Nutno podotknout, že styl jízdy v obou fázích často neodpovídal reálnému stylu jízdy řidiče (například průměrná rychlost 34 km/h, maximální rychlost 120 km/h, přesně daný moment přeřazení pro všechna auta, dlouhá doba stání nebo ujetá vzdálenost 11 km), údaje v oficiálních datech automobilek se tak čím dál více odlišovaly od reality.

Trend rozevírání nůžek přišel především kvůli tlakům Evropské unie na automobilky, aby vyráběly vozy se stále menším objemem vypouštěných emisí. Alfou a omegou se pak staly flotilové emise jednotlivých značek, při jejichž nesplnění hrozily výrobcům vysoké pokuty. Proto automobilky začaly své modely přizpůsobovat používané metodice a na vzestupu se ocitly maloobjemové přeplňované jednotky i ve velkých autech. Ty v laboratoři vykazovaly taková data, která značky potřebovaly. Stejně působil i v reálu pro mnohé nepříjemný systém stop & start.

 

Právě se děje

Další zprávy