Auta rostou, spotřeba klesá. Dvacet let stará auta jsou dnes otesánci

Jan Matoušek Jan Matoušek
14. 12. 2018 6:10
Automobily se v posledních dvaceti letech významně proměnily. Jestliže koncem 90. let byly za luxus považovány prvky jako klimatizace, tempomat nebo navigace, dnes je to spíše autonomní řízení. A třeba klimatizace se stala prvkem, bez nějž si auto ani neumíme představit. Stejně jako se vyvinula výbava, vyvinuly se i ekologické nároky. Před dvaceti lety nikdo nemusel řešit emise skleníkových plynů. V současnosti však nařízení Evropské unie neodpouští ani gram CO2 a deci paliva navíc. Jak se průměrná spotřeba za dvacet let vyvinula v jednotlivých kategoriích, demonstrujeme na nejprodávanějších modelech dané doby.

Na automobily se spalovacím motorem, spotřebou do 4,0 l/100 km a cenou do půl milionu se podívejte sem.

Foto: Citroën

Od září platná metodika WLTP mnoho neduhů poměrně zásadně mění. Sice se stále měří v laboratořích (srovnávat výsledky s reálným provozem dle testu RDE bude pro všechna nově registrovaná vozidla povinné až od příštího roku), výsledek by měl kvůli úpravám nicméně více odpovídat realitě. V praxi tak bude mít testovací okruh čtyři fáze a délku 23,25 km, nejvyšší rychlost se dostane ke 131 km/h a ta průměrná výrazně vzroste na 46,5 km/h.

Řazení bude odpovídat zkoušenému vozu a nebude tedy univerzální, výrazně se zkrátí doba stání vozu a váhu budou mít i odlišné verze dané modelové řady. Proto má v praxi koncern Volkswagen problémy s homologací - v nabídce má velké množství variant jednotlivých modelových řad, přičemž každá musí projít měřením zvlášť. Stanice, kde lze měření provést, jsou přitom dlouhodobě vytíženy.

V přímém porovnání stejného vozu změřeného jednou dle metodiky NEDC, a jednou dle metodiky WLTP tedy může být druhá hodnota o něco vyšší než ta první. Nutno nicméně také doplnit, že někteří výrobci i hodnoty podle WLTP v konečném důsledku přepočítávají zpět na hodnoty dle standardu NEDC (například kvůli flotilovým emisím či daním). Přepočítanou hodnotu ve svých materiálech udává například Škoda či Kia. Vůz s udávanými přepočítanými emisemi je však i nadále homologován dle standardů WLTP.

 

Právě se děje

Další zprávy