Jan Matoušek
19. 9. 2021 6:32
Že západní automobilky poskytovaly socialistickým státům licence na výrobu svých vozidel, jsme rozebírali již několikrát. Fiaty z Polska i Sovětského svazu nebo Renaulty a Citroëny z Rumunska jsou nejtypičtějšími příklady. Najdou se ale i zapomenuté licence. Věděli jste třeba, že se sporťáky Alpine dělaly v Bulharsku a Volkswagen Golf v Jugoslávii? Některé zapomenuté licence najdete v galerii.
Volkswagen-TAS
Volkswageny se v Jugoslávii vyráběly už od roku 1970. Začalo to Broukem, kterého za dva roky vzniklo v Sarajevu podle Jana Tučka na pět tisíc kusů. Auto si na tamním trhu říkalo Buba. Za zahájením výroby stála firma Pretis, která od poloviny 60. let nejprve montovala NSU Prinz 1000 a později se stala součástí společnosti Unis, která dovážela Volkswageny do Jugoslávie. Tak se tedy v Sarajevu dostali k německým automobilům, popisuje kniha Auta východního bloku.
V roce 1972 pak vznikla společnost Volkswagen-TAS (Tvornica Automobila Sarajevo, v překladu automobilka Sarajevo), za níž kromě automobilky stála zmíněná firma Unis. Z CKD sad se pak od roku 1973 vyráběl nejprve opět Brouk, v roce 1976 nahrazený první generací Golfu. Jeho výroba se postupně výrazně lokalizovala. Důležitý úkol dostali v Sarajevu v roce 1982, kdy se tam rozběhla výroba pick-upu Caddy ne pro lokální, ale celý evropský trh. Auto vzniklo původně v Severní Americe a přes Sarajevo se tedy dostalo i k evropským zákazníkům. Jistě pomohlo, že základem byl první Golf.
Produkci v Sarajevu ukončila v roce 1992 válka v Bosně, a jak píše Jan Tuček, do té doby tam vzniklo na 320 tisíc Golfů první a druhé generace a také užitkových modelů Caddy. Kromě nich sjížděl z výrobní linky i sedan Jetta. V roce 1998 se v Sarajevu začaly opět vyrábět automobily značek koncernu VW, včetně Škody Felicia, z dovážených dílů, ovšem vydržely tam jen deset let. Dnes místo nich vznikají různé komponenty pro koncernová vozidla.