IMV
Novo Mesto v dnešním Slovinsku je známé především produkcí automobilů Renault. Automobilka IMV (Industrija Motornih Vozil, v překladu automobilový průmysl), která toto jméno dostala v roce 1959, tam ale ještě před francouzskými automobily produkovala v licenci modely DKW a především vozidla z britského konglomerátu British Leyland. To znamená, že nálepku "vyrobeno v Jugoslávii" nesly Austin 1300, Mini 1000 a Austin Maxi. Mezi lety 1969 a 1972 dohromady vzniklo v Jugoslávii přes 21 tisíc britských vozidel, píše Andy Thompson.
V roce 1972 pak IMV podepsalo kontrakt s Renaultem, a v Novom Mestě tak začala o rok později začala produkce Renaultu 4. Francouzi přitom už v Jugoslávii působili od roku 1969, kdy ve spolupráci s Litostrojem vznikaly modely R4, R6 a R16. Od roku 1973 se tedy přesunuli jinam a zřejmě se jednalo o trefu do černého. Renault 4 se v továrně IMV vyráběl déle než ve Francii, až do roku 1992, a vzniklo jich skoro 576 tisíc, píše Tuček. Postupně se k R4 přidaly další modely: R16, R12, R18 a naposledy už na konci 80. let R5.
Po pádu komunistického režimu Renault ze Slovinska neodešel, naopak továrnu postupně celou převzal a udělal z ní jeden ze svých nejdůležitějších podniků, kde dnes vyrábí třeba páté Clio, třetí Twingo i s elektrickým pohonem nebo z něj odvozené elektromobily Smart forfour.