Slabikář dobíjení. Co musíte znát, aby vás život s elektromobilem neděsil?

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 7. 2020 6:04
V prvním díle našeho seriálu o elektromobilech jsme probrali, jaký vybrat a pro koho se takové auto hodí. Nyní přišla chvíle na základní pojmy, které byste měli znát, když už se pro něj rozhodnete. Všechny se týkají toho nejdůležitějšího, dobíjení: ať už je pomalé nebo rychlé, doma nebo na veřejné dobíječce.
Foto: Martin Přibyl

Rekuperace

Je třetím a vlastně nejčastějším způsobem dobíjení elektroauta. Jedná se o brzdění elektromotorem, který v takovém režimu funguje jako elektrický generátor, energii získanou při zpomalování ukládá do baterie. Výkon rekuperace může být velký, třeba Porsche Taycan podle automobilky zvládá až 265 kW.

Od rekuperace se nedá čekat, že by dobila baterii do plna, do jízdy vstupuje spíše v roli jakési záporné spotřeby. Díky ní ale auto nemrhá energií při brzdění.

Elektroauta rekuperují prakticky vždy, když pustíte nohu z plynu, nebo se dotknete pedálu brzdy. To v závislosti na nastavení konkrétního auta nebo vybraném režimu. Brzdový pedál správného elektroauta by měl spojovat brzdné účinky mechanických brzd a rekuperace.

U některých typů se plného účinku rekuperace dá dosáhnout pouhým uvolněním plynového pedálu, případně se brzdný efekt při jízdě s nohou z plynu dá nastavit třeba pomocí pádel na volantu jako u Kii e-Niro nebo Hyundai Kona. Existují rovněž režimy, kdy auto po uvolnění plynu plachtí, což se hodí například na dálnici. Nastavení s plnou rekuperací naopak využijete po městě. 

 

Právě se děje

Další zprávy