Slabikář dobíjení. Co musíte znát, aby vás život s elektromobilem neděsil?

Martin Přibyl Martin Přibyl
14. 7. 2020 6:04
V prvním díle našeho seriálu o elektromobilech jsme probrali, jaký vybrat a pro koho se takové auto hodí. Nyní přišla chvíle na základní pojmy, které byste měli znát, když už se pro něj rozhodnete. Všechny se týkají toho nejdůležitějšího, dobíjení: ať už je pomalé nebo rychlé, doma nebo na veřejné dobíječce.
Foto: Martin Přibyl

DC dobíjení

Je tím rychlejším typem dobíjení, baterie se plní přímo střídavým proudem z externího AC/DC převodníku, který je součástí dobíjecí stanice. V takovém případě se dá dosáhnout podstatně vyšších výkonů. Běžné české rychlodobíječky mají výkon 50 kW, například E.ON ale v Česku provozuje dvě stanice s maximálním výkonem 175 kW (v Rozvadově na D5 a Vystrkově na D1), v Berouně také stojí stojany sítě Ionity s výkonem až 350 kW. Ve světě existují i 400kW stanice, v plánu jsou dokonce 500kW.

Jednoduchá matematika by podobně jako v případě AC dobíjení radila, že na 175kW stanici dobijete modelovou Kiu e-Niro za necelých 15 minut. Tak snadné to ale není: předně jsou omezení na straně auta, e-Niro s menší baterií umí využít dobíjecí výkon maximálně 50 kW, s větší zvládne reálně 77 kW. Takové Porsche Taycan umí dobíjení až 270 kW, Tesla Model 3 250 kW.

 

Právě se děje

Další zprávy