Škoda vytáhne na asijskou konkurenci unikátní asistenty

Radek Pecák Radek Pecák
29. 12. 2011 8:11
Největší novinkou v budoucích škodovkách bude plejáda bezpečnostních asistentů
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Rok 2011 byl pro mladoboleslavskou automobilku Škoda přelomový, byť se to tak z hlediska běžných uživatelů aut na první pohled nejevilo. Ti zaznamenali až na konci roku příchod malého vozu Škoda Citigo.

Jenže už na jaře, půl roku poté, co do šéfovského křesla v mladoboleslavském Pentagonu (lidový název pro budovu, kde sídlí vedení firmy) usedl Winfried Vahland, se na autosalonu v Ženevě představilo nové firemní logo a současně i octavia přestavěná na elektřinu.

Tím Škoda oficiálně poprvé přiznala, že i ona ve své budoucnosti bude vyrábět a prodávat elektromobil, byť jak se odpovědní činitelé vyjádřili: "Nikdy nebylo řečeno, že elektrickým modelem bude právě octavia."

Elektřina je zatím odložena

Elektřina je ovšem hudbou dosti vzdálené budoucnosti. V sériové podobě se lze elektromobilu s okřídleným šípem na kapotě dočkat až někdy kolem roku 2015. Dříve se pravděpodobně ukáže auto, které bude mít sice v interiéru baterie, ale které bude nadále jako hlavní zdroj pohánět spalovací motor.

Ještě zásadnější roli pak v procesu odhalování budoucnosti nejvýznamnější tuzemské firmy sehrál autosalon ve Frankfurtu v září. Zde představený koncept Škoda Mission L je z hlediska vnějších tvarů prakticky totožný s budoucí Škodou Rapid, tedy novou velkou a přitom levnou škodovkou, kterou chce Škoda prodávat v Evropě, Rusku a Číně.

Po letošku je také jasné, že budoucí vozy Škoda se od těch nyní vyráběných budou hodně lišit i technologicky. Samozřejmě že se budou hledat co nejlevnější řešení, že se bude pokračovat ve snižování objemu motorů a hmotnosti vozů... To ale dělají všichni.

To, čím bude chtít mladoboleslavská firma a vůbec Volkswagen vyrazit trumfy z rukou zejména korejské konkurenci, která stále sílí, budou například asistenční systémy, které zvyšují bezpečnost posádky a snižují možnost vzniku nehody, případně jejích následků.

Asistenčních systémů bude víc a víc

Proto se také ve Škodě Citigo, společně s VW Up!, objevil na třídu minivozů unikátní samočinný brzdový asistent. Ten je schopen v rychlostech až do 30 kilometrů v hodině (v závislosti na povrchu pod koly) díky laserovému snímači a spolupráci s ESP zastavit auto samočinně před jakoukoli překážkou, která je vyšší než klasický obrubník.

Je nepochybné, že obdobný systém se bude objevovat ve všech nově přicházejících autech Škody, ať již půjde o novou generaci (Octavia, Roomster, Fabia a pak Suberb a Yeti), anebo o zcela nový typ, jako bude zmiňovaný Rapid, větší SUV, než je model Yeti, a možná i velké MPV.

Tento asistent rozhodně nebude jediný, který bude mít řidič ve škodovkách příštích let k dispozici. Už nyní mateřský Volkswagen (stejně jako řada jiných předních automobilek) disponuje systémy, které například varují řidiče před nechtěným vybočením z jízdního pruhu, a dokonce ho tam samy vrátí, varují před vozidlem v mrtvém úhlu či sledují stav bdělosti řidiče.

Je téměř jisté, že se alespoň některý z těchto systémů, které vyžadují například zabudování kamery do interiéru vozu před přední sklo, objeví buď již na jaře v rapidu, nebo s pravděpodobností hraničící s jistou na podzim v nové generaci škodovácké vlajkové lodi jménem Octavia.

Lze rovněž předpokládat další rozvoj funkcí nově představeného kombinovaného navigačního systému v modelu Citigo. Ten je totiž propojen s řídicími jednotkami vozu, a může tak zobrazovat řadu speciálních funkcí, na které v klasickém palubním počítači není místo. Také bylo díky tomu možné maximálně zjednodušit použité autorádio. Například oblíbenou hudbu si totiž lze z počítače stáhnout do této "krabičky".

 

Právě se děje

Další zprávy