Začíná pařížský autosalon, jako jediná česká redakce jsme s kamerou prozkoumali Škodu Vision RS s předstihem a bez shluku lidí okolo očekávané novinky.
Koncept předznamenává vzhled budoucí Škody Rapid Spaceback (test stávající verze si přečtěte tady) a také odkazuje na sportovní geny automobilky, zejména na modely 130 RS a 200 RS. I proto se na voze objevují výrazné sportovní prvky jako spoilery nebo spousta karbonu. Když si je ale odmyslíte, máte před sebou téměř sériovou podobu vozu.
Při návrhu interiéru se ale designéři více odvázali, takhle samozřejmě sériové auto vypadat nebude. Už proto, že dveře jsou bezrámové a kliky zapuštěné do karoserie, v kabině si našla místo jen čtyři sportovní sedadla, masivní středový tunel nešetří karbonem, všude jsou detaily z českého křišťálu a volič dvouspojkové převodovky je skutečně velmi subtilní.
"Základní tvar přístrojové desky ale sériové auto dostane," potvrdil Aktuálně.cz designér Dimitrios Darkoudis. Vision RS se chlubí i speciálními materiály. Nepoužil se ani centimetr skutečné kůže, aby se Vision RS dal označit za auto pro vegany. "Látka na sedadlech je ze směsi polyesteru, speciální koberečky jsou vyrobené z listů ananasovníku. Teď testujeme jejich vlastnosti a trvanlivost v laboratořích," dodal Dimitrios Darkoudis.
Známe rozměry konceptu. Je dlouhý 4356 mm, široký 1810 mm a vysoký 1431 mm. Koncept má objem kufru 430 litrů, tedy o 15 víc než stávající Rapid.
Na výklopných pátých dveřích je nápis Škoda namísto loga s okřídleným šípem. Je pravděpodobné, že tento detail budoucí Rapid Spaceback dostane, automobilka totiž chce, aby se značka dostala v zahraničí daleko více do podvědomí lidí, a výrazný nápis, který je vidět z dálky, tomu pomáhá.
Designéři by byli rádi, aby se do sériové podoby dostal vzhled kol výraznými plochami vyrobenými z karbonu, který koncept dostal. Mají rozměr 20 palců a prý vykazují vynikající koeficient aerodynamického odporu.
"Nyní procházejí testy. Je velice pravděpodobné, že projdou homologací. Slušely by minimálně hybridním modelům i proto, že se aktivně podílejí na snížení spotřeby," dodal pro Aktuálně.cz designér Dalibor Pantůček, který je součástí týmu, jenž se podílel na návrhu exteriéru Visionu RS.
Koncept pohání plug-in hybridní ústrojí, má benzinovou patnáctistovku s výkonem 110 kW a elektromotorem s výkonem 75 kW. Systémový výkon je dohromady 180 kW. Čistě na elektřinu vůz ujede 70 km. Toto pohonné ústrojí s největší pravděpodobností uvidíme v budoucí Škodě Superb, která se představí příští rok.
Rapid Spaceback ho nedostane, platforma MQB A0, na které stojí, to totiž neumožňuje. Ale Škoda potvrdila, že budoucí Spaceback se nabídne i s pohonem na stlačený zemní plyn.
Už v polovině října automobilka oznámí, jak se nástupce Rapidu Spaceback bude jmenovat. V prosinci se sériová verze ukáže v Tel Avivu a už v polovině ledna 2019 se naplno rozběhne výroba v Mladé Boleslavi. Liftback definitivně končí, nebyl o něj tak velký zájem. Jestli se jednou objeví Rapid RS, se prý veřejnost má nechat překvapit.