V pondělí začne ministerstvo dopravy prostřednictvím své servisní organizace Centrum služeb pro servisní dopravy obesílat tuzemské majitele dvou a půl tisíc exemplářů vozu Škoda Superb II.
Dopisem je bude zvát k návštěvě autorizovaného servisu, kde by jim do řídicí jednotky motoru zhruba během dvaceti minut měli nahrát nový emisní software. Ten původní totiž umožňoval obcházení emisních homologačních testů vozu. Dealeři již informaci o akci mají a jsou na ni připraveni.
"Škoda má v tuto chvíli příslušným úřadem - Vehicle Certification Agency (VCA) ve Velké Británii - schválenou aktualizaci softwaru pro model Superb druhé generace s motorem 2,0 TDI 103 kW," uvedl mluvčí prodejní organizace Škoda Auto v České republice Vítězslav Pelc. Na všech trzích jde podle něho o osmnáct tisíc vozů, z čehož 2500 je momentálně registrováno v České republice.
Podle Pelce jde zatím o vozy, které byly vybavené tímto motorem, manuální převodovkou a mají pohon pouze předních kol.
Škoda garantuje, že i po zmíněném servisním úkonu zůstanou zachovány technické parametry vozu. Tedy například maximální rychlost, zrychlení i spotřeba.
Další varianty motoru EA 189 připraveného pro emisní normu Euro 5, což jsou TDI o zdvihovém objemu válců 1,6 a 1,2 litru, které byly v uplynulých letech montovány rovněž do automobilů Yeti, Octavia, Fabia, Rapid a Roomster, by měly být svolávány postupně v příštích týdnech a měsících.
V celém světě jde o 1,2 milionu automobilů značky Škoda, z čehož 106 000 vlastní lidé v České republice.
Souběžně s akcí Škodovky zvou do servisů vlastníky turbodieselových aut také značky Volkswagen, Audi a Seat. Těch by celkem mělo být svoláno 58 000. "Do současnosti bylo uvolněno technické řešení pro zhruba 7000 z nich," uvedl Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika, která zmíněné vozy do Česka dováží. Akce se nyní rozšiřuje i na poměrně frekventované modely. Konkrétně na auta Volkswageny Passat, Tiguan a rovněž Audi A6.
Skandál s motory TDI vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření.
Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě.