Jak servisovat auto levněji? Olej může stát i čtyřikrát méně, stačí být asertivní

Vladislav Jasan
20. 6. 2019 6:02
Jak na servis, díl 1.: Osobní auto je velice komplexní stroj a jako takový potřebuje preventivní údržbu a občasné výměny provozem opotřebovaných součástí. A to ať už se jedná o vůz proslulý spolehlivostí, nebo zcela nové auto. To si sice klidně nechá líbit i několik let a vyšší desítky tisíc kilometrů prakticky bez údržby, ale „šťastný nový majitel“ pak nad zdánlivě zánovní ojetinou krušně zapláče. Koupit ojeté auto "na krev" bez finanční rezervy na servis se může krutě vymstít.

V našem seriálu vám poradíme, jak rozumně a zodpovědně ušetřit na nákupu dílů pro údržbu i opravy a jak o auto pečovat, aby v dlouhodobém horizontu co nejlépe sloužilo. Každý vůz má samozřejmě svá specifika, typické závady a servisní triky, stejně tak se liší požadavky (a tím i údržba a náklady na ni) v závislosti na stáří vozu, použití a ročním kilometrovém proběhu, ale některé "pravdy" jsou obecně platné. Začneme nejzákladnější prvkem údržby vozu: pravidelnou výměnou olejových náplní, a to nejen v motoru.

Foto: iStock

Jaký ale koupit?

Při nákupu oleje je také třeba věnovat pozornost požadavkům výrobce (najdete v návodu k obsluze v autě, pokud nemáte, jsou návody k dispozici v autorizovaných servisech, případně ke stažení na stránkách automobilek - např. pro škodovky najdete zde). Olej musí mít správnou třídu viskozity (označena SAE, např. 10W40) i splňovat příslušnou klasifikaci ACEA (ozn. písmeny A-C a číslem), popřípadě i normu API. Vše najdete na obalu oleje.

Tím to ale nekončí, mnoho automobilek navíc požaduje pro své modely splnění vlastních norem, které zahrnují například obsah různých aditiv apod. Označení jsou různá, například Ford používá formát WSS-M2C948-B (konkrétně toto je olej pro tříválcový litrový Ecoboost), koncern VW značí své normy formátem např. VW 509.00 (zde jde o nízkoviskozní olej s nízkým obsahem popela pro diesely s DPF), Mercedes např. 229.5 atd. Všechny informace najdete na obalu oleje. Je ale třeba dávat pozor na přesné formulace na obalu volně prodávaných olejů "odpovídá požadavkům normy XYZ" není totéž co "testováno pro normu XYZ".

Moderní agregáty jsou na olej velmi citlivé a špatným mazivem jim můžete fatálně uškodit. To ale samozřejmě neznamená, že musíte panikařit, když se rozsvítí kontrolka hladiny oleje, vy nemáte v kufru populární "litr na dolití" (což doporučujeme mít) a na nejbližší benzince nemají vyhovující olej. Vyberte odpovídající standard SAE a ACEA a klidně půl litru dolijte. A v servisu si příště pohlídejte, aby olej nedolévali jen na značku "minimum" na měrce…

 

Právě se děje

Další zprávy