Jak servisovat auto levněji? Olej může stát i čtyřikrát méně, stačí být asertivní

Vladislav Jasan
20. 6. 2019 6:02
Jak na servis, díl 1.: Osobní auto je velice komplexní stroj a jako takový potřebuje preventivní údržbu a občasné výměny provozem opotřebovaných součástí. A to ať už se jedná o vůz proslulý spolehlivostí, nebo zcela nové auto. To si sice klidně nechá líbit i několik let a vyšší desítky tisíc kilometrů prakticky bez údržby, ale „šťastný nový majitel“ pak nad zdánlivě zánovní ojetinou krušně zapláče. Koupit ojeté auto "na krev" bez finanční rezervy na servis se může krutě vymstít.

V našem seriálu vám poradíme, jak rozumně a zodpovědně ušetřit na nákupu dílů pro údržbu i opravy a jak o auto pečovat, aby v dlouhodobém horizontu co nejlépe sloužilo. Každý vůz má samozřejmě svá specifika, typické závady a servisní triky, stejně tak se liší požadavky (a tím i údržba a náklady na ni) v závislosti na stáří vozu, použití a ročním kilometrovém proběhu, ale některé "pravdy" jsou obecně platné. Začneme nejzákladnější prvkem údržby vozu: pravidelnou výměnou olejových náplní, a to nejen v motoru.

Foto: iStock

Náklady na častější výměny předchází drahým problémům

Zdálo by se, že si tak zvednete náklady na výměny oleje na dvojnásobek, takže jaké šetření? Trik je v tom, že s polovičním intervalem (např. 15 000 místo 30 000 km) není nutné používat long-life olej. A takový je levnější, často i velmi výrazně, byť většinou ne o polovinu. S polovičním intervalem tedy sice finančně neušetříte (zaplatíte i 2krát tolik práce a filtrů), ale oproti přidřeným pístním kroužkům, podpáleným zakarbonovaným ventilům a podobným radostem je výměna oleje finanční selanka. 

 

Právě se děje

Další zprávy