Německá automobilka Volkswagen plánuje tento týden představit americkým úřadům úpravu vozů s naftovým motorem, u kterých bylo možné falšování emisí. Generální ředitel Matthias Müller na autosalonu v Detroitu uvedl, že 430 000 vozů by mohlo být vybaveno novým katalyzátorem.
Müller se má ve středu setkat se zástupci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), jimž tento návrh předloží. Na dotaz, zda očekává, že nový katalyzátor způsobí, že automobily budou plnit emisní standardy, odpověděl, že věří, že je to možné. Vyjádřil rovněž naději, že automobilka i EPA budou schopné překonat případné rozdíly.
Součástí návrhu bude také to, že Volkswagen odkoupí zpět některé vozy v USA, kterých se týká emisní skandál, potvrdil Müller. Odmítl však poskytnout bližší podrobnosti. Německý list Süddeutsche Zeitung minulý týden uvedl, že Volkswagen bude muset odkoupit v USA 115 000 vozů.
Müller je na své první návštěvě Spojených států od nástupu na nejvyšší post ve Volkswagenu. Mimo jiné tam řekl, že automobilka učinila obrovskou chybu, když podváděla s emisními testy v USA. Veškeré kroky, které musí automobilka učinit k překonání krize, musí podle něj zahrnovat také snahu o lepší pochopení amerického trhu, který je druhý největší na světě, napsala agentura Reuters.
Americké ministerstvo spravedlnosti minulý týden podalo na Volkswagen civilní žalobu kvůli tomu, že do téměř 600 000 naftových vozů v USA instaloval zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen již dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s emisními testy instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
V Česku mají k nápravě situace u škodovek pomoci jiná technická řešení. U motorů 1.6 TDI jde o plastovou mřížku v trubce umístěné do systému přivádějícího vzduch do motoru. U ostatních pohonných jednotek by mělo postačit nahrání nového softwaru pro řízení spalování. Svolávací akce začnou na konci prvního čtvrtletí letošního roku.
Volkswagen zaznamenal loni první pokles celosvětového prodeje od roku 2002. Odbyt vozů skupiny se z předloňského rekordu 10,14 milionu snížil o dvě procenta na 9,93 milionu. Vedle emisního skandálu, který se odrazil na některých trzích v závěru roku, za to může slabá poptávka v Číně a propad trhů v některých dalších rozvíjejících se zemích světa. V USA klesl odbyt značky VW téměř o pět procent.