Sedm z deseti řidičů špatně vidí a neví o tom. Teď na podzim je riziko nehod nejvyšší

Největší riziko nehody hrozí při soumraku. Řidič má dojem, že ještě pořád slušně vidí, ale snadno přehlédne chodce i auto.
Zobrazit 7 fotografií
Foto: Zeiss
Michael Kudela
20. 11. 2018 17:30
Podle odborníků je na podzim riziko nehody 15× větší než v létě. Důvodem je změna počasí a špatná viditelnost. Odborníci tvrdí, že kdo špatně vidí, řídí jako opilý. I proto je nyní nejvhodnější čas na kontrolu zraku. Jak poznáte, že vidíte špatně?

Policejní statistiky v České republice evidují za rok 2017 největší nárůst všech nehod a nehod se smrtelnými následky od října do ledna. Nejčastěji k nehodě dochází mezi 16. a 17. hodinou, což je kritické období kvůli soumraku, kdy nepomohou ani nejmodernější světlomety: je ještě trochu světla a řidič má zdánlivý pocit, že dobře vidí.

Přitom snadno přehlédne jiné auto, neosvětlené chodce nebo zvěř. Srážky s chodci v noci a za snížené viditelnosti tvořily v roce 2017 téměř 60 % střetů (60 ze 101).

Špatně vidí sedm z deseti českých řidičů
Moderní automobily jsou vybaveny celou řadou prvků, které usnadňují ovládání a zvyšují bezpečnost. Vedle více či méně funkčních a smysluplných asistentů jsou to především světlomety, které udělaly za poslední dekádu ohromný posun vpřed. Ani nejlepší auto však nezajistí bezpečný výhled, pokud má řidič potíže se zrakem.

I nejlepší brýle potřebují péči. Doporučuje se je mýt mokrou cestou, prach by mohl způsobit škrábance.
I nejlepší brýle potřebují péči. Doporučuje se je mýt mokrou cestou, prach by mohl způsobit škrábance. | Foto: Zeiss

Jak zjistil obsáhlý průzkum v rámci kampaně Slepí vrazi, podporované mezinárodní asociací FIA, Autoklubem ČR a Besipem, komorou očních optiků a společností Zeiss, která se zaměřuje na výrobu brýlí pro řidiče, v České republice vidí špatně sedm z deseti řidičů a potřebuje korekci.

Z 4298 prověřených osob se 53 % domnívalo, že má zrak v pořádku, 71 % ale potřebovalo nějakou formu korekce: začít nosit brýle či kontaktní čočky nebo ty stávající vyměnit za lepší s aktuálními dioptriemi. Osm procent řidičů, tedy každý dvanáctý šofér, by kvůli špatnému zraku vůbec neměl usednout za volant.

Řidič bez správných brýlí nebo čoček potřebuje mnohem více času, aby dokázal rychle a správně zareagovat. I za dobrých světelných podmínek je podle odborníků chodec vidět ze vzdálenosti asi 200 metrů, šofér s vadou -0,75 dioptrie jej však spatří jen na 100 metrů. Autoři studie uvádějí, že řidič, který špatně vidí, je v takové situaci stejně nebezpečný, jako kdyby byl opilý.

Zkušenost s liknavým přístupem ke zraku potvrzuje i primář očního oddělení Nemocnice Na Homolce MUDr. Petr Novák. "Pravidelně se setkávám s tím, že pacientovi odhalím tak výraznou dioptrickou vadu, že naprosto nechápu, jak takový člověk může řídit. Dokonce se to týká i profesionálů, byl u mě na operaci řidič kamionu, který měl tři dioptrie a nenosil brýle."

O zuby pečujeme, na oči zapomínáme
Zatímco je dnes už celkem běžné, že každý rok dvakrát navštívíme zubního lékaře kvůli prevenci, na oči tolik nemyslíme. Přitom následky opomenutí péče o zrak mohou být fatální, zvláště ve spojení s řízením automobilu.

"Občas mě při vyšetření některých pacientů překvapí, že vůbec mohou řídit," říká primář očního oddělení Petr Novák.
"Občas mě při vyšetření některých pacientů překvapí, že vůbec mohou řídit," říká primář očního oddělení Petr Novák. | Foto: Michael Kudela

"Současná praxe vychází z toho, že jsme všichni rozumní lidé a pečujeme o sebe, takže se nechává na řidičích, jak a zda vůbec budou o svůj zrak pečovat. Ovšem v tomto jednoznačně zaostáváme za rozvinutými zeměmi, sebekontrola moc dobře nefunguje," říká oftalmolog Novák.

Jak často bychom tedy měli chodit na dobrovolné prohlídky? "I když máte zrak v pořádku, po čtyřicítce doporučujeme návštěvu očního lékaře," vysvětluje primář Novák.

"Ovšem nejen řidiči, ale každý, kdo zaregistruje ztrátu ostrosti, by měl zajít k lékaři. A když zůstaneme jen u tématu bezpečnosti provozu, tak třeba i z toho důvodu, že i jako chodec jsem účastníkem silničního provozu. Navíc při problémech s ostrostí vidění může jít o signál i závažnějšího onemocnění, a tak bych v takovém případě doporučil neotálet a navštívit lékaře."

Druhou možností je nechat si zrak zkontrolovat přímo v optice. "Oční lékař a optometrista se doplňují, každý má svoji odbornost. Oční lékař má léčit, optometrista korigovat," vysvětluje zkušený český optik Blahoslav Žilka. Někdy totiž podle něj selhávají i lékařské kontroly.

"Mám zkušenost s profesionály, kteří musí chodit každé dva roky k podnikovému praktickému lékaři. Řidiči už písmena znají zpaměti, tak vlastně ani nezjistíte, jakou mají aktuální zrakovou ostrost. V USA se uvádí zhruba 50 %, podle naší zkušenosti 25 % populace by mělo mít korekci nejen ostrosti zraku, ale i prostorového vidění," upozorňuje optik.

"Podle našich zkušeností by čtvrtina českých řidičů měla mít nejen korekci zraku, ale i prostorového vidění," říká optik Blahoslav Žilka.
"Podle našich zkušeností by čtvrtina českých řidičů měla mít nejen korekci zraku, ale i prostorového vidění," říká optik Blahoslav Žilka. | Foto: Michael Kudela

Jak vypadá správná kontrola zraku
Pokud řidič zjistí, že nevidí ostře, hůře čte nápisy na dopravních značkách, v dešti nebo v noci nevidí ostře nebo obecně hůře a déle přeostřuje mezi silnicí a přístrojovou deskou, je vhodné navštívit lékaře nebo specializovaného optometristu.

"Optometrista je specialista na refrakční diagnostiku a má na rozdíl od lékaře přehled o čočkách, kontaktních i brýlových a jejich technických vlastnostech. Měl by být schopen zájemci odborně poradit, který výrobek se hodí pro konkrétní potřeby," říká primář Novák.

"Lékař ovšem může odhalit i vážnější onemocnění, takže bych začal lékařem a pokračoval k optikovi, ať už jde o pacienta, který si jde pro brýle poprvé, nebo když už stávající brýle na ostré vidění nestačí," vysvětluje optik Žilka.

Taková prohlídka trvá kolem hodiny, ovšem v Česku ji nabízí tak třicet specialistů. Výsledkem jsou ale dokonale padnoucí brýle, které neunavují a kompenzují všechny vady zcela správně," dodává Blahoslav Žilka.

Specializované brýle pro řidiče
S tím souhlasí zkušený optometrista Radek Anderle, který působí u společnosti Zeiss jako produktový manažer. "Dobrou optiku poznáte tak, že se v ní nedotazují jen na to, zda potřebujete brýle na dálku, či na blízko.

Speciální brýle do auta
Speciální brýle do auta | Foto: Zeiss

Skutečný odborník se vás zeptá na situace, v nichž brýle používáte, které převládají a jakým aktivitám se věnujete. Dnes jsou u všech předních výrobců v nabídce desítky čoček, které se hodí na sport, do kanceláře, ale i k řízení vozu, náš katalog má desítky stran," vysvětluje Radek Anderle.

Společnost Zeiss také patří mezi propagátory řidičských brýlí, na trh je uvedla už v roce 2015. V čem se brýle pro řidiče liší od těch univerzálních?

"Mají zlepšené vlastnosti pro jízdu v noci, za šera a za deště, omezují pocit oslnění a v případě multifokálního provedení zlepšují přeostřování ze silnice na palubní desku nebo zrcátka," vysvětluje Anderle. Výrobce uvádí o 14 % větší plochu na zaostření do dálky, ale hlavně o 43 % větší plochu na střední vzdálenost.

"Dobře korigovat ostrost na dálku umí všechny brýle, střední vzdálenost ale málokteré, výrobci se spíše zaměřují na zlepšení čtení. To u brýlí pro řidiče DriveSafe není potřeba, takže se kladl důraz na ještě lepší vidění na dálku a rozšíření zorného pole na střední vzdálenost, tedy na přístrojovou desku," říká.

Za volant brýle, nebo čočky?
Podle lékaře i optika není rozhodující, zda řidič nosí brýle, nebo čočky. "Snášenlivost je individuální. Při určitých dioptriích je však korekce brýlemi už prakticky neúnosná kvůli zkreslení, v tom případě jsou lepší čočky," říká primář Novák.

"V autě může být problém se suchým vzduchem od klimatizace, zvláště na delších trasách, proto vždy uživatelům čoček doporučuji mít brýle jako zálohu." Druhé brýle pro řízení jsou například ve Francii dokonce povinné.

"Důležitá je také ochrana zraku proti slunci," doplňuje optometrista Radek Anderle. "I zde existují dioptrické výrobky speciálně pro řidiče, nejvhodnější jsou polarizované se zvýšeným vnímáním kontrastu.

Většině řidičů nedoporučujeme samozabarvovací, protože mají velkou prodlevu a kvůli stínu v interiéru vozu se příliš nezatmaví." "Já jim říkám brýle pro pošťáky," říká s nadsázkou optik Žilka.

"Jejich přednosti využijí ti, kteří stejný čas tráví venku a v autě, ale třeba řidičům přepravních služeb bych už doporučil kvalitní polarizované čočky." I tady ovšem platí, že výběr správných čoček by měl nastat po důkladné konzultaci u specialisty.

 

Právě se děje

Další zprávy