Automobilky a ekologie: Seat má chodník pohlcující škodliviny, Hyundai neseká trávu

Eva Srpová Eva Srpová
13. 6. 2019 16:30
Automobilka Seat a nejen ona se chce podílet na zlepšování životního prostředí. Postavila například největší solární elektrárnu v evropském automobilovém průmyslu a kolem budov Technického centra ve španělském Martorellu pokládá chodník, který díky svému složení pomáhá snížit znečistění. Mnoho automobilek se snaží podnikat kroky k udržitelnému rozvoji a snížení dopadů na klimatické změny nejen tím, že vyrábějí auta s nižšími emisemi, ale zajišťují rovněž ekologičtější výrobu.
Chodník, který umí snižovat znečištění. Položili ho v okolí Technického centra automobilky Seat.
Chodník, který umí snižovat znečištění. Položili ho v okolí Technického centra automobilky Seat. | Foto: Seat

"Fotokatalytický chodník je vydlážděný betonovými deskami s povrchovou úpravou, která obsahuje oxid titaničitý. Zajímavou vlastností této sloučeniny je schopnost spustit chemickou reakci, při níž se rozkládají škodliviny v ovzduší, pokud dojde ve stejný okamžik ke vzájemnému kontaktu se škodlivými sloučeninami, světlem a kyslíkem. Škodlivé sloučeniny jsou přeměňovány na dusičnany, rozpustné ve vodě. Chodník se tak sám dekontaminuje, čistí a zabíjí bakterie," vysvětluje Seat ve své tiskové zprávě. Chodník umí snížit znečištění o 40 %.

V tuto chvíli automobilka Seat nechala pokrýt speciálním chodníkem 4000 m2 v okolí areálu a zkoumá využití technologie na dalších 26 000 metrech čtverečních chodníků v celém podnikovém areálu v Martorellu.

Automobilka také využívá nové zařízení v komínech továrny, které získává zpět odpadní teplo z pecí pro sušení nalakovaných karoserií. Horký vzduch, který stoupá komínem, ohřívá kapalinový okruh. Ten se nadále využívá v procesu lakování automobilových karoserií. Díky recirkulaci tepla se do atmosféry vypustí o 2400 tun CO2 za rok méně.

Například automobilka Hyundai, která provozuje továrnu v moravskoslezských Nošovicích, se také zaměřuje na ekologičtější procesy v lakovně. "Závod byl před více než deseti lety postaven jako nejmodernější automobilka v Evropě, a to nejen z pohledu výrobních technologií, ale i energetické účinnosti a čistoty výroby. V lakovnách jsme instalovali spalovací technologie, které s 97% účinností dočišťují vypouštěný vzduch," říká Petr Vaněk z nošovického závodu Hyundai.

Zdaleka největším problémem se šetřením přírodních zdrojů při výrobě aut je však voda. Automobilka Seat se snaží ji šetrně využívat v lakovně, kdy se odvádí do čisticí nádrže. "Do ní přidáváme nezbytné chemické látky, které způsobí oddělení laku od vody. Vyčištěná voda se vrací do procesu v rámci zcela uzavřeného okruhu," vysvětluje Dr. Casas, manažer inženýrských procesů ve společnosti Seat. Voda se recirkuluje také při testu vodotěsnosti karoserie.

V Nošovicích se při výrobě rovněž využívá uzavřený cyklus průmyslové vody, která prochází vlastní čisticí stanicí a neustále se recykluje.

O udržitelný rozvoj se snaží v Evropě také automobilka Ford. Součástí Evropského střediska náhradních dílů a distribuce v německém Kolíně nad Rýnem je fotovoltaická elektrárna. "Každý rok dodá do sítě 1 100 MWh elektřiny. To by stačilo k pokrytí spotřeby 370 průměrných domácností v okolí," uvádí automobilka Ford k tématu ekologičtější průmyslové výroby.

V britském Dagenhamu, kde stojí celosvětově největší závod Fordu na výrobu vznětových motorů, již stojí tři větrné turbíny. Elektřina, kterou vyrobí, kompletně pokryje odběr v budově finální montáže.

Solární panely na střechách výrobního závodu a krytých parkovištích.
Solární panely na střechách výrobního závodu a krytých parkovištích. | Foto: Seat

Osazením solárních panelů na střechách výrobního závodu se dá zase nadneseně říci, že Seat postavil největší solární elektrárnu v evropském automobilovém průmyslu. Na střechách závodu a krytých parkovišť se instalovalo celkem 53 000 fotovoltaických panelů.

"Jejich plocha je 276 000 m2 , což je srovnatelné s 40 fotbalovými hřišti. Solární elektrárna vyrábí více než 17 milionů kWh elektrické energie ročně s nulovými emisemi, ročně snižujeme emise CO2 o 4250 tun. K pohlcení tohoto množství emisí by bylo zapotřebí 700 000 stromů," vysvětluje Dr. Casas.

K obdobné strategii, která se souhrnně nazývá Green Future, přistupují i další automobiloví výrobci, a to především v Evropě. Například domácí Škoda Auto snížila ekologický dopad výroby ve svých českých závodech snížením spotřeby energie a vody, a tak se emise CO2 při výrobě každého vozu vloni snížily o 25 % ve srovnání s hodnotami z roku 2010. Snížení produkce těkavých látek má zajistit i zprovoznění nové lakovny v Mladé Boleslavi, ke kterému by mělo dojít již ve druhé polovině tohoto roku.

Továrna automobilky Hyundai v Nošovicích.
Továrna automobilky Hyundai v Nošovicích. | Foto: Ondřej Besperát

Prostor pro zlepšení při výrobě je také v produkci odpadu. Automobilka Škoda uvádí, že v závodech v Kvasinách a Vrchlabí v roce 2016 vzniklo při výrobě každého auta 6,7 kg odpadu, který končil na skládce. Nyní je to méně než jeden kilogram na vůz.

Závod Hyundai přistoupil také na jeden jednoduchý a současně geniální krok, který pozitivně působí na životní prostředí. Přestal plošně sekat trávu. "Letošní jarní průzkum biologů z Ostravské univerzity prokázal, že areál závodu HMMC se díky záměrně nesečeným bezzásahovým plochám uvnitř areálu stal významným hnízdištěm řady mokřadních ptáků, ale i čejky chocholaté, skřivana polního a dalších druhů," dodává Petr Vaněk z továrny automobilky Hyundai v Nošovicích.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Tunel Blanka se po čtyřech letech dočkal kolaudace

Tunel Blanka je po čtyřech letech od zprovoznění zkolaudován. Odstraněna byla podmínka dostavby vnějšího okruhu. Náklady stavby jsou asi 40 miliard korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy