Auta s motorem vzadu nevyráběla jen Škoda. Připomeňte si pokusy ostatních automobilek

Petr Korbel
5. 5. 2019 6:22
Před 45 roky byla ve Španělsku zahájena výroba modelu Seat 133. Šlo o poslední nový západoevropský cestovní (rozumějte ne sportovní) vůz s motorem uloženým za zadní nápravou. Připomeňme si, kdy se tato koncepce začala v jednotlivých státech prosazovat, kdo byli její přední protagonisté, jak se dostala na vrchol a jak zmizela.
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 130

Pomineme-li samohyby z počátků motoristického věku, k průkopníkům koncepce "vše vzadu" patřila německá firma Daimler-Benz. Ta ve 30. letech minulého století vyráběla modely Mercedes-Benz 130, 150 a 170 H. Spolu s kopřivnickými tatrovkami šlo o jeden z hlavních inspiračních zdrojů pro slavný Volkswagen Brouk a další cestovní vozy stejné koncepce. Vozy řady H však na trhu nezaznamenaly velký úspěch.

 

Právě se děje

před 46 minutami

Exministr spravedlnosti USA Sessions prohrál senátní primárky v Alabamě

Někdejší americký ministr spravedlnosti v administrativě prezidenta Donalda Trumpa a dlouholetý senátor Jeff Sessions prohrál v úterních senátních republikánských primárních volbách ve státu Alabama se svým protikandidátem, politickým nováčkem Tommy Tubervillem.

Za Sessionsovým neúspěchem stojí podle listu The New York Times (NYT) především fakt, že upadl do nelibosti Trumpa, ačkoliv byl v začátcích jeho prezidentské kampaně v roce 2016 jedním z jeho prvních politicky významných spojenců. 

Podle NYT je prohra pro Sessionse zřejmě koncem jeho třicetileté politické kariéry. Alabamský rodák sloužil čtyři roční období ve federálním Senátu a měl téměř jisté, že by mohl v této kariéře dále úspěšně pokračovat. V únoru roku 2017 jej Trump jmenoval svým ministrem spravedlnosti tak Sessions Senát opustil. Brzy poté se však vztahy obou politiků začaly horšit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy