Nejen Škodovka, i další firmy v Česku podporují studium automobilových oborů

Eva Srpová Eva Srpová
25. 4. 2019 11:25
V Kosmonosech proběhla už po pětadvacáté soutěž Autoopravář Junior. O titul bojují nejlepší automechanici, autotronici, karosáři a autolakýrníci z celé republiky. Hlavním organizátorem je Střední průmyslová škola automobilní z Brna. Školy spolu s firmami z autoprůmyslu chtějí podpořit studium technických oborů a spolupráci mezi vzdělávacími instituty a budoucími zaměstnavateli.
Studenti soutěží o titul Autoopravář Junior.
Studenti soutěží o titul Autoopravář Junior. | Foto: Porsche ČR

Firmy v Česku chtějí podpořit vzdělávání studentů středních a učňovských škol zaměřených na automobilové obory a také jim usnadnit start kariéry v automobilové branži. Snahou organizátorů soutěže Autoopravář Junior, která se letos konala po pětadvacáté, je také podpora spolupráce mezi zaměstnavateli a středními školami s technickými obory a snaha vzdělávat žáky tak, aby byli na budoucí práci lépe připraveni.

Mladí automechanici, autotronici, karosáři a autolakýrníci musí v soutěži absolvovat tři kola, od regionálních až po celostátní. Letošního ročníku se účastnilo na 100 škol, z nichž do finále postoupilo nejlepších 38 s celkem 62 žáky. Velkým úspěchem bylo jedno druhé místo, na kterém skončila Denisa Rakovská ze Střední školy technických oborů Havířov - Šumbark v kategorii Karosář, tedy v oboru s převážně mužskou konkurencí.

Denisa Rakovská obsadila druhé místo v kategorii Karosář.
Denisa Rakovská obsadila druhé místo v kategorii Karosář. | Foto: Škoda Auto

"Protože soutěž probíhá přímo v tréninkovém centru automobilky Škoda, získávají její účastníci dokonalý vhled do reálného procesu výroby aut. Setkávají se s potenciálními zaměstnavateli a mohou získat představu o tom, jak by mohla vypadat třeba i jejich pracovní budoucnost. To je podle mě velmi důležité pro posílení důvěry v celý obor," myslí si Milan Chylík, ředitel Integrované střední školy automobilní Brno a jeden z hlavních organizátorů akce.

Soutěž je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Výkony studentů hodnotí odborná komise, v níž zasedají techničtí školitelé různých firem, například také společnosti Porsche ČR.

"Snažíme se podporou vzdělávání budoucích odborníků reagovat na bouřlivý technický vývoj v automobilovém průmyslu, včetně nejnovějších trendů, mezi něž patří elektrická mobilita, digitalizace a umělá inteligence," říká Franz Pommer, jednatel společnosti Porsche ČR, která sem dováží vozy značek Volkswagen, Seat, Audi a Volkswagen Užitkové vozy.

Vítězové soutěže Autoopravář Junior. Zleva David Mottl (Karosář), Thanh Binh Nguyen (Autolakýrník), Luboš Hřebec (Autotronik) a Lukáš Holub (Automechanik).
Vítězové soutěže Autoopravář Junior. Zleva David Mottl (Karosář), Thanh Binh Nguyen (Autolakýrník), Luboš Hřebec (Autotronik) a Lukáš Holub (Automechanik). | Foto: Škoda Auto

V Česku je sice nejdůležitějším zaměstnavatelem v autoprůmyslu Škoda Auto, která provozuje vlastní Střední odborné průmyslové učiliště v Mladé Boleslavi i vysokou školu a provozuje program celoživotního vzdělávání, avšak funguje zde i mnoho dodavatelských firem a importérů, kteří se rovněž chtějí podílet na technickém vzdělávání mladých, a tak soutěž Autoopravář Junior spolupořádají také značky Bosch, Scania a další.

Soutěž se konala letos už po pětadvacáté.
Soutěž se konala letos už po pětadvacáté. | Foto: Porsche ČR

Porsche ČR studentům nabízí také odbornou praxi, kterou například v letošním školním roce absolvuje 139 žáků ve 31 autorizovaných servisech. "Celkem je do našeho vzdělávacího projektu Qhero zapojeno 2003 žáků, 480 pedagogů a 33 vedoucích servisů. Nepodporujeme totiž pouze studenty, ale také partnerské školy poskytováním výukových pomůcek, včetně automobilů a jejich komponentů, a odborným školením pedagogů," dodává Franz Pommer, jednatel společnosti Porsche ČR.

Integrovaná střední škola automobilní v Brně, která je hlavním pořadatelem soutěže Autoopravář Junior, dostala od importéra k výukovým účelům vůz Volkswagen Passat včetně diagnostického přístroje.

Podobně se v Česku snaží o podporu vzdělávání i jiné značky, například český importér automobilky Kia poskytl elektrický model Niro Střední průmyslové škole dopravní v Plzni, žáci oboru Autotronic se na něm vyučují techniku elektromobilů.

"Do budoucna má tento obor obrovský potenciál díky rostoucímu počtu modelů na alternativní pohony. Kvalifikovaných lidí bude nedostatek. Každý automechanik, který tento obor vyučuje, má certifikát, který ho opravňuje s elektrickým či plug-in hybridním vozem manipulovat," vysvětluje Kateřina Vaňková, tisková mluvčí automobilky Kia.

Ani Hyundai, který má továrnu v moravskoslezských Nošovicích, neopomíjí důležitost vzdělání potenciálních budoucích zaměstnanců.

Roman Havlásek, vedoucí oddělení After Sales Škoda Auto blahopřeje Richardovi Ulmanovi k 2. míst v kategorii Lakýrník.
Roman Havlásek, vedoucí oddělení After Sales Škoda Auto blahopřeje Richardovi Ulmanovi k 2. míst v kategorii Lakýrník. | Foto: Škoda Auto

"Univerzitám i středním odborným školám jsme za dobu působení v Česku darovali již více než 120 našich vozů pro výukové účely tak, aby si studenti mohli technologie vyzkoušet v praxi. Podíleli jsme se například také na změně osnov některých oborů na VŠB-TU v Ostravě tak, aby více odpovídaly požadavkům automobilového průmyslu," vysvětluje mluvčí automobilky Hyundai v Nošovicích Petr Vaněk.

Klíčové firmy z autoprůmyslu se podporou škol snaží reagovat na překotný rozvoj automobilové techniky a radikální změny v používaných technologiích, ať se jedná o různé asistenční systémy směřující k autonomní jízdě, elektromobilitu, konektivitu, nebo umělou inteligenci. Požadavky na kvalifikaci uchazečů o zaměstnání vzhledem k výše uvedeným vývojovým trendům totiž neustále rostou.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Sevilla vyhrála na hřišti Levante, Vaclík se do branky nedostal

Sevilla zvítězila v 31. kole španělské fotbalové ligy 1:0 na hřišti Levante. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce úspěšného týmu.

Seville vystřelil výhru podruhé za sebou Júsuf En-Nesjrí, který dal v 50. ligovém utkání za klub 21. branku - pouze Julio Baptista (31) a Carlos Bacca (24) měli ve stejném dresu lepší bilanci. Andaluský celek vyhrál venku podesáté v sezoně, čímž vyrovnal klubový rekord.

Sevilla se v neúplné tabulce dostala na třetí místo o dva body před Barcelonu, která má ale dvě utkání k dobru. Levante je jedenácté.

Španělská fotbalová liga - 31. kolo:

Levante - FC Sevilla 0:1 (53. En-Nesjrí), Pamplona - Valencie 3:1 (13. Martínez Calvo, 32. Calleri, 67. Torres z pen. - 30. Gameiro), Betis Sevilla - Bilbao 0:0,

21:00 Alavés - Villarreal, Elche - Valladolid,

22:00 Cádiz - Real Madrid.

Tabulka:

1. Atlético Madrid 31 21 7 3 57:20 70
2. Real Madrid 31 20 7 4 53:24 67
3. FC Sevilla 32 21 4 7 47:25 67
4. FC Barcelona 30 20 5 5 69:26 65
5. Villarreal 31 12 13 6 48:34 49
6. Betis Sevilla 32 14 7 11 42:45 49
7. San Sebastian 31 12 11 8 48:33 47
8. Pamplona 32 10 10 12 30:37 40
9. Granada 30 11 6 13 36:50 39
10. Bilbao 31 9 11 11 39:33 38
11. Vigo 31 9 11 11 41:48 38
12. Levante 32 9 11 12 38:45 38
13. Cádiz 31 9 9 13 27:45 36
14. Valencie 32 8 11 13 40:47 35
15. Getafe 31 7 10 14 22:34 31
16. Valladolid 30 5 12 13 27:41 27
17. Huesca 31 5 12 14 31:46 27
18. Alavés 31 6 9 16 25:47 27
19. Elche 31 5 11 15 27:48 26
20. Eibar 31 4 11 16 22:41 23
Další zprávy