Obří chromované dveře, které váží přes čtvrt tuny, se tiše zasunou do boků. Vypadají přesně jako zvětšenina antického panteonu, masky chladiče nejluxusnější automobilky světa. Nad nimi ostatně "bdí" velká chromovaná Emily, soška Spirit of Ecstasy. Dveře britského dodavatele vyšly na tři miliony korun, dlouho se na ně čekalo a osadit je byla docela potíž.
Deset měsíců bylo české zastoupení Rolls-Royce bez showroomu. Prodejci jezdili za klienty nebo je provizorně zvali na dealerství BMW a do kanceláří v prvním patře nad prostorem, který se radikálně rekonstruoval. V létě se nové prostory konečně otevřely a uvnitř nezůstal kámen na kameni.
Praha je teprve čtvrtým místem v Evropě, které vyznává nové designové standardy značky. Showroom připomíná luxusní butik, nechybí krásný bar a vše je barevně dokonale sladěné. Fialová a smaragdová křesla doplňuje vlněný koberec, fialově podsvětlený kávovar a šedé dlouhé kachle na podlaze. Celý prostor zvětšují obří zrcadla a také dvě velkoformátové obrazovky.
Hned za hlavním vstupem je vystavený Rolls-Royce Ghost Black Badge. Nad ním je zavěšených 42 světelných koulí, které mění barvy. Připomínají vlnu v prostoru a světelné baňky se důmyslně odráží v kapotě auta. Působivá podívaná.
Mimochodem, i tento detail je extrémně finančně náročný, vyšel na více než milion korun. Jen ve dvou showroomech na světě se světelná show zároveň také nehýbe, a to proto, že stropy na pražském dealerství jsou poměrně nízké. Jen 2,9 metru na výšku totiž není dost na to, aby pod pohyblivými koulemi mohl parkovat Rolls-Royce.
Aby prostor budil estetické cítění a inspiroval během specifikování modelů, část protější zdi se proměnila v jakousi galerii. V Rolls-Royci tomu říkají "kabinet kuriozit" a na policích se vystavují různé umělecké předměty, především sklo, například od Ronyho Plesla i dalších umělců. Odhadem jde o exponáty za 1,5 milionu korun.
V showroomu parkují celkem tři vozy, aby prostor kolem nich dal vyniknout jejich majestátnosti. Nejblíže k východu stojí elektromobil Spectre, a to z bezpečnostních důvodů. Kdyby - teoreticky - hořel, šlo by ho snadno vytáhnout před budovu.
Zdaleka nejpůsobivější místností je však ta, která není hned od vchodu vidět. "Říkáme tomu ateliér. Právě tady si budou klienti svůj vůz specifikovat," popisuje pro Hospodářské noviny Jindřich Ježdík, který pro značku Rolls-Royce pracuje osm let.
Estét tu zaplesá, všude, kam oko dohlédne, je krásné dřevo, vzorky nejjemnější ovčí vlny i vzorky kůží jsou stylizované do tvaru deštníkové rukojeti, hedvábné nitě a na stěnách v policích zaujmou malé modely vozů Rolls-Royce v desítkách barev.
Náročný zákazník si může zkoušet, jak by auto vypadalo ve dvoubarevném provedení, pod měkkým světlem lamp Occhio ve tvaru kružnic zkoumat, jak bude působit vybraná kůže. I proto je stůl z dřevěné dýhy zahnutý přesně jako palubní deska. Nechybí tu ani "starlight headliner", tedy ručně vyráběný hvězdičkový strop ze zhruba 1200 optických vláken. Zvědavý klient uvidí, jak celý mechanismus vypadá z "rubové" strany. A pak je tu také předávací místnost, kde si nový majitel přebírá klíčky od již vyrobeného vozu.
"Je tu jen malá ukázka toho, co všechno jsme schopni vymyslet a na přání zákazníka vyrobit. Kombinací jsou statisíce, možná i miliony. A v rámci zakázkové výroby lze nechat namíchat i vlastní odstín laku, vyrobit různé intarzie nebo speciální čalounění. Snažíme se vyslyšet jakékoli přání zákazníka," dodává Ježdík.
Českému zastoupení luxusní automobilky se daří. Loni firma prodala rekordních 43 vozů. I když jsou letošní prodeje na českém trhu nižší, podle Pavla Kalouše, vedoucího značky, by se letošní prodeje měly loňským číslům vyrovnat i proto, že zastoupení prodává modely také na Slovensku i v Maďarsku. Nejprodávanějším modelem je SUV Cullinan, které letos přišlo na trh v modernizované verzi Series II, druhým nejpopulárnějším vozem je elektromobil Spectre.