Konečně ve finále: Poslední šroubek už je v Jawě. Čekání na teplé počasí bude dlouhé

Už chybí jen přední blatník a poklička na předním kole.
Pokračujeme ve skládání motocyklu, nyní přichází na řadu roztahání elektrických svazků.
Barevné vodiče jsou dle schématu.
Svazek kabelů vede v gumové bužírce do masky. Je potřeba myslet na to, aby se nikde neskřípl nebo se časem nevydřel.
Svazek vede dál podél nádrže. Nejdříve se provizorně přichytí plastovými zdrhovadly, ty pak nahradí originální kovové motex pásky.
Foto: Jiří Svačina
Eva Srpová Eva Srpová
15. 2. 2023 5:43
Na dílnu, kde uprostřed stojí rozpracovaná Jawa 250/559 panelka, dorazily nalinkované plechy. Motocykl už má na sobě navěšenou část součástek z minulého dílu reportáže o podrobné renovaci, kterou Aktuálně.cz sleduje po dobu několika měsíců. Teď už ho čeká finální kompletace.

"Konečně se zúročí celá půlroční práce a navíc už začíná být vidět. Motorka dostává svoje finální obrysy," hodnotí renovátor Jirka Havelka. Motorka už má osazený motor, zadní kyvnou vidlici, přední vidlici i kola. V druhé fázi skládání se pokračuje nejprve roztaháním elektrického svazku. Nastříhají se bužírky správné délky, protáhnou, kde mají a provizorně se přichytí plastovými zdrhovacími páskami, které se pak nahradí správnými finálními komponenty, tedy kovovými motex páskami.

"Kupované sady svazku elektriky, které některé firmy s díly na renovace nabízejí, nemají smysl. Stejně většinou nesedí a navíc jsou zbytečně předražené. V podstatě stačí pořídit správné kabely o dostatečné délce, průřezu a držet se barevných schémat v příručce k motorce," popisuje Havelka. Trochu šikovný amatér nebo elektrikář by si poradil, žádné záludnosti by ho podle renovátora u tohoto typu motocyklu nečekaly. Stačí mít páječku, trochu cínu na pájecí očka a vědět, co koupit.

"Důležité hlavně je, kudy kabely povedou. Musí se najít správná cesta pro bužírku, aby nikde nehrozilo, že se skřípne, například mezi dorazem řízení a maskou. Kabel musí mít kolem sebe dost místa, aby se nikde nemohl prodřít, a dostatečnou délku, aby se při vytočení řídítek zbytečně nešponoval. Je potřeba u toho přemýšlet," říká Havelka.

Jakmile je elektřina předpřipravená na propojení, osadí se filtrbox. Říká se mu různě, tomu panelkovskému lidově hrnec. Filtrbox na Jawu 250 kejvačku zase veteránisté pokřtili na jitrnici. Prakticky každý model Jawy měl svůj typ, ten "panelkový" je kvůli potřebě většího sání větší.

Některé typy je dnes podle zkušeností renovátora velmi těžké sehnat, snadno podléhaly zkáze, buď po zkřehnutí popraskaly, nebo se zkroutily teplem. "Naše" motorka dostane pěkný nepoužitý, takzvaně uloženkový, navíc v netypické modré barvě. Ke karburátoru se propojí manžetou. Motorka před renovací měla na tomto místě instalatérský díl, původní majitel asi správný komponent nemohl sehnat.

Zadní blatník je dobré osadit na motocykl už kompletní, tedy i s instalovaným zadním světlem a podložkou pod registrační značku. Má to svůj smysl, montovat světlo už na motorce by šlo těžko, mezi blatníkem a kolem není dost místa na prsty. Jde o detail, který se naučí praxí.

Následuje instalace podsedlového rámečku s nanýtovaným pochromovaným madlem. Podle Jirky Havelky někteří neznalí madlo montují na šrouby, což je špatně. Stejně jako že málokdo myslí na to, aby v ohybu chromovaného madla byla lakýrníkem nastříkaná barva. I to je častá chyba na nedokonalé renovaci.

Pak se filtrbox zakryje podsedlovými plechy. Všechny tyto díly se zatím přichytí zlehka, ne napevno. To proto, aby se nejdřív vyzkoušelo, že všechno pasuje, jak má. Jakákoli demontáž by mohla díly zbytečně poničit, poškrábat, nebo by se přímo utrhly.

Pak se na obě strany motocyklu nasadí kastlíky. Pravý se osadí spínačem na brzdu a připojí ke svazku elektřiny. Bateriový kastlík vlevo se rovněž osadí všemi komponenty. Dodá se tedy pojistkové pouzdro, připojení drátu na kostru a držák baterie. Ten musí být trochu pružný, zároveň ale zajistit, aby se baterka na svém místě nehýbala. Nakonec se přichytí víka kastlíků.

Následuje nádrž, ta se přichytí třemi šrouby k rámu motorky. Všechny díly renovátor postupně bere z připraveného stolu, kam si je předtím rozložil. "Je to detail, ale důležitý. V dílně musí být pořádek, aby se žádný díl nikam nezatoulal a na motorce pak nechyběl," popisuje práci Jirka Havelka. Instaluje přední světlo a klakson a dokompletovává typickou panelkovskou masku. Když je vše na svém místě poslední díl, postupně dotáhne všechny šrouby.

Seriál o renovaci Jawy 250/559 panelky

Aktuálně.cz sleduje podrobnou renovaci Jawy 250/559 zvané "panelka", od vytažení ze stodoly přes kompletní rozebrání, repasi dílů, generální opravě motoru, lakování až po složení zprovoznění a první jízdu na "jako novém" stroji.

Pokud si chcete projít minulé díly, vyšly zde:

1. Jak vybrat kus na renovaci
Renovujeme Jawu. Jak zachránit rezivějící 250 "panelku" ze stodoly a co ji čeká

2. Jak motorku pečlivě rozebrat
Jawa rozebraná na prvočinitele. Gola sadu nedáte z ruky, dobrý blatník má cenu zlata 

3. Opravy jednotlivých dílů
To máte chromovnu, zinkovnu, chemii… Příčina, proč se na renovovanou Jawu tak čeká

4. Rozborka a sborka motoru
Jak na nesmrtelný jawácký motor. Sledujeme opravu "jednobuchu" v panelce

5. Lakování
Jawa panelka konečně zrudla. Jen perfektní lakování udělá z motorky opravdový klenot

6. Kompletace složitých dílů
Dala Jawě jméno, smontovat "kyvku" je ale kumšt. Renovace panelky pokračuje

7. Kola
Na Jawu se hodí české ráfky. S úchylkoměrem je šikovný amatér zvládne i vycentrovat

8. První skládání
První část skládání Jawy 250 panelky. Je potřeba začít odzadu a hlavně nic neodřít

9. Linkování
Veveří chlup je nejlepší. Na nejkrásnější zlaté linky na Jawách musíte mít ale praxi

Teď už je panelka konečně kompletní. Na fotkách jí chybí už jen přední blatník. První nastartování je trochu adrenalin, očekávání, jestli se všechno povedlo a bude fungovat. První opatrná projížďka je pak za odměnu. Na tu si ale teď budeme chvilku muset počkat, až se trochu oteplí.

Jak motorka jezdí a hlavně jak se teď o ni první desítky kilometrů správně starat, co jde ještě ladit a co bedlivě sledovat, jestli funguje, se dočtete v posledním dílu, který redakce Aktuálně.cz zveřejní s největší pravděpodobností začátkem března. To aby se šlo na panelce konečně pořádně projet.

Tři rady renovátora Jirky Havelky k finální kompletaci
Autor fotografie: Honza Mudra

Tři rady renovátora Jirky Havelky k finální kompletaci

1/ Je tu finále! Zdárný konec nám už teď nikam opravdu neuteče, a proto sundáme nohu z plynu a u práce přemýšlíme o to víc. Jak se píše v článku, zničit si hotový díl rychlým namontováním, nebo celý motocykl při zbrklé chybě, už nechceme.

2/ Nejhorší na finálním kompletování je hledat následně chybu na složeném hotovém motocyklu, proto se jich snažíme vyvarovat a hlídáme si správné ukostření, napojení dílů a dosednutí dílů na své místo při skládání.

3/ Při finálním dokončení motocyklu na vás padne takové to "co potom?". Práce vám jde od ruky a baví vás, vše už máte vyzkoušené a víte, jak na to. Je jediná šance, jak se nezbláznit po dokončení stroje, a to nákup dalšího stroje, ale pozor! Je to velmi nakažlivé a v garáži se může objevit motorek podstatně více. Drahé polovičky to občas moc nechápou…

 

Právě se děje

Další zprávy