Výstavy aut za socialismu. Připomeňte si tehdejší novinky na dobových fotkách

Škoda 450 na veletrhu v Brně v roce 1956.
Těsně po druhé světové válce se mezinárodní autosalony ještě krátce pořádaly v Praze. Vystavovány tam pravidelně byly nejen vozy československé, ale také zahraniční výroby. Poslední ročník se ale v československé metropoli uskutečnil v roce 1947, pak přišel únorový komunistický převrat a nová auta se prezentovala především v Brně. V onom roce 1947 mohli návštěvníci obdivovat třeba Aero Minor II, které ale mělo jen jepičí život…
… nebo Tatru 600 Tatraplan. Ani ten se nedočkal dlouhé životní dráhy, centrálně plánované hospodářství to nedovolilo. Přesto jde o výrazně známější auto než Minor II.
V roce 1955 se poprvé na brněnském výstavišti konala výstava, která představovala výrobky československého strojírenství. Pochopitelně tam nechyběly automobily jako třeba Škoda 440, známá pod neoficiálním označením Spartak. Snímek je z roku 1956.
Stejný rok, stejná akce a ještě více vyšperkovaný Spartak. Luxusní dvoubarevné lakování doplňují pneumatiky s bílým lemem. Takové auto se objevilo především na exportních trzích, vždyť první kusy v Mototechně měly chromované díly pouze natřené barvou. Chrom byl nejprve určený jen na export.
Foto: Fortepan / Faragó György
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 2. 2023 6:32
Nejprve Praha, následně Brno. Dvě velká československá města, kde se za socialismu konaly hlavní automobilové přehlídky. Návštěvníci na nich mohli obdivovat auta nejen domácí, ale i zahraniční výroby a rozhodně ne jen ze socialistických států. Autosalony se ale konaly i v jiných zemích. Čím vším se automobilky za železnou oponou chlubily, si můžete připomenout v galerii.
 

Právě se děje

Další zprávy