"První elektrické Bentley se bude v Crewe vyrábět od konce roku 2025," uvedl ve středu na virtuální tiskové konferenci šéf britské automobilky Adrian Hallmark. Již známou informaci o tom, že první plně elektrické Bentley přijede za tři roky, tak doplnil poprvé i místem výroby. Jakkoliv se tak tradiční výrobce zbaví ikonických zážehových dvanáctiválců, neméně ikonického místa narození nikoliv.
Právě kvůli výrobě elektromobilů má v Crewe vyrůst produkční linka označovaná jako Dream Factory, v překladu "továrna na sny". Ta je součástí plánované investice ve výši 2,5 miliardy liber, kterou hodlá Bentley v následujících deseti letech do elektromobility vložit. V roce 2030 jiné než elektrické Bentley na trhu nebude, z dřívějška je také známé, že ve stejném časovém horizontu má být automobilka uhlíkově neutrální, a to v celém dodavatelském řetězci.
Detaily o chystaném elektromobilu si zatím představitelné značky nechávají pro sebe. Má však podle nich jít o auto, které v duchu tradic Bentley nebude malé, ale velké, rychlé, sportovní a luxusní. Hallmark ve spojení s ním použil anglický termín "game changer", tedy v překladu ten, co změní zavedená pravidla. Použil přitom také příměr k první generaci Continentalu GT, která podle něj zcela změnila segment luxusních velkých kupé. Dříve se spekulovalo, že první elektrické Bentley bude SUV.
Peter Bosch, který je v Bentley šéfem výroby, alespoň naznačil, že novinka bude těžit z toho, že spadá pod křídla Audi. To by odpovídalo použití chystané modulární elektrické platformy PPE, oborový magazín Automotive News Europe pak uvádí, že by se mohlo jednat o auto technicky i technologicky příbuzné produkční verzi konceptu Audi Grandsphere. Ostatně v Hannoveru, kde se má vyrábět nové elektrické Audi, mají vznikat též nelakované karoserie nového Bentley, které následně poputují do Crewe.
Od roku 2025 chce Bentley každopádně uvádět každý rok jeden elektromobil a postupně jimi nahradit současné portfolio. Alain Favey, vedoucí prodeje a marketingu, tvrdí, že zákazníci značky jsou na elektromobilitu připraveni a nejeden z nich se v roce 2030 vidí právě za volantem bezemisního automobilu. Bentley je pak na příchod elektromobility postupně připravuje plug-in hybridy.
Do zásuvky tak půjde do roku 2024 připojit všechny dostupné modelové řady. Dnes se taková verze nabízí u SUV Bentayga, kde loni tvořila pětinu prodejů, a nově i u limuzíny Flying Spur. Celkově by letos mělo do nabídky přibýt pět plug-in hybridů, verze do zásuvky by se pak měly postarat o pětinu celkových prodejů Bentley. Loni přitom značka prodala rekordních 14 659 automobilů, o 31 procent více než v roce 2020.
Přestože Bentley už před více než rokem oznámilo kompletní elektrifikaci, první elektromobil uvede relativně pozdě. Například Porsche už nějakou dobu prodává limuzínu nebo kombi Taycan a první elektrický Rolls-Royce bude mít premiéru už v příštím roce. Do světa elektromobilů se chystají razantně vstoupit i Italové. Ferrari slíbilo svůj první elektromobil představit do roku 2025, Maserati první elektromobil uvede pravděpodobně letos nebo příští rok a Lamborghini jej slibuje na konci současné dekády. Mělo by prý jít o vůz kategorie SUV.