V červenci letošního roku se ve dvaceti šesti sledovaných evropských zemích prodalo 967 830 aut, což odpovídá úrovni roku 2012, kdy se v sedmém měsíci prodalo takřka identických 966 090 vozů. Oproti loňsku to však znamená pokles 24, oproti předloňsku dokonce 26 procent. Prodeje od ledna do července i tak nadále ukazují pozitivní trend, oproti roku 2020 vzrostly o 17 procent.
Podle analytika JATO Dynamics Felipe Munoze je příčinou přetrvávající nejistota zákazníků v souvislosti s pandemií koronaviru. Partner poradenské společnosti EY Petr Knap situaci nevidí úplně černě: "Propad v červenci vypadá hrozivě, ale souvisí i s tím, že loni oživení proběhlo po slabých jarních měsících a červnu. Letos patří mezi další negativní efekty komplikace ve výrobě a zpoždění dodávek vozů zákazníkům kvůli výpadkům subdodavatelů. Naopak poptávka podle všeho nadále zůstává v Evropě na vysoké úrovni." Upozorňuje také na to, že výsledky v prázdninových měsících tradičně ovlivňují i dovolené a odstávky továren.
Vliv nedostatku čipů by mohly potvrzovat i vysoké prodeje významných modelů koncernu VW, který výpadky ve výrobě řeší již od začátku letošního roku. Škoda Octavia propadla o 47 procent, VW Golf o 37 procent, Passat o 39.
Velkého úspěchu oproti tomu dosáhla Dacia Sandero, které se poprvé od jejího uvedení na trh v roce 2008 podařilo dosáhnout celoevropského měsíčního prvenství. Její prodeje vzrostly v Německu a Rumunsku, prodejní žebříčky opanovala ve Francii i Španělsku. V meziročním srovnání získala šest procent.
Silných výsledků dosáhla i stále populárnější SUV. Nejenže v červenci tvořila již takřka polovinu (46,1 procenta) evropského trhu, ale desítka nejprodávanějších aut je od pátého místa dále tvořena právě SUV všech velikostí. Výrazný nárůst prodejů zaznamenalo nošovické Hyundai Tucson, to bylo v červenci v Evropě neúspěšnějším v Česku vyráběným autem.
Stejně jako SUV si stále větší podíl z tržního koláče v Evropě ukusují elektromobily, celkově mají již 17 procent trhu, vloni měly v červenci jen devět procent. Prodejní úspěchy elektromobilů zatím podle Munoze nedokážou vyrovnat ztráty, které zaznamenávají konvenční spalovací auta.
Po vysokých prodejních číslech v červnu vyklidila mezi elektromobily pozice Tesla Model 3, v červenci se s takřka 5500 kusy nejlépe prodával Volkswagen ID.3 a elektrický sedan amerického výrobce skončil až mimo první desítku. Dá se očekávat, že je to dáno nerovnoměrností v dodávkách Tesel zákazníkům, které vždy dobíhají až na konci daného čtvrtletí.
Ne nejprodávanější modely v Evropě se podívejte do galerie.