Česko je na cestě do Chorvatska nejlevnější zemí na tankování. Jen o něco málo dražší čerpací stanice lze najít mimo hlavní tahy v Rakousku, v Chorvatsku a Slovinsku zaplatíte o dalších několik procent navíc.
Ceny benzinu ve vybraných zemích
Kuvajt (nejlevnejší) 5,26 Kč/l
Bulharsko 26,54 Kč/l
Polsko 28,02 Kč/l
Česko 29,15 Kč/l
Maďarsko 30,39 Kč/l
Rakousko 31,43 Kč/l
Chorvatsko 33,38 Kč/l
Slovensko 33,43 Kč/l
Slovinsko 33,43 Kč/l
Německo 36,21 Kč/l
Itálie 38,88 Kč/l
Norsko 43,31 Kč/l
Hong Kong (nejdražší) 44,70 Kč/l
Zdroj: www.globalpetrolprices.com. Ceny jsou platné k 6. červnu.
Pokud jste patriot, mělo by vás zajímat, že tankováním v tuzemsku přispíváte do českého rozpočtu. Navíc se to na rozdíl od předchozích let opravdu vyplatí. Na celou cestu ale palivo stačit nebude.
S výjimkou Chorvatska a Slovinska je důležité mít na paměti, že se ceny paliva mohou na různých místech výrazně lišit a levná země automaticky neznamená levné tankování. Drahé pumpy mají ceny o třicet procent výš než ty levné.
Koncem května, když jsme podnikali průzkumné cesty, jsme na nejlevnějších pumpách v Česku tankovali naftu za 26,50 Kč/l a benzin za 28,50 Kč. Od té doby cena mírně stoupla, což bude platit i v dalších zemích.
Při cestě z Brna na Vídeň přes Mikulov je třeba natankovat ještě před tímto městem. Přímo v něm jsou ceny mnohdy vyšší než na následujících rakouských pumpách. Poslední příležitost na výhodnější nákup paliva jsou čerpací stanice u Pasohlávek.
Směrem na Slovensko po D2 se vyplatí sjet ještě v Brně z hlavního tahu a doplnit palivo na některé z menších pump v okolí. Levná je také například čerpací stanice Tesco kousek od sjezdu na Břeclav. Cestou na Linec jsou přímo na hranicích v Dolním Dvořišti dvě levné čerpací stanice Tank Ono.
V Rakousku jsme viděli nejlevnější naftu v přepočtu za 26,60 Kč a benzin za 29,90 Kč. Stejně jako v Česku jsou mezi cenami pump velké rozdíly podle polohy. Nejdražší jsou ty přímo na dálnicích. Část pump se orientuje na levnější benzín a část na naftu. Jedno palivo je pak na nich často výhodné, druhé naopak nevýhodné. Problém to může činit, pokud společně jedou na dovolenou dvě rodiny s auty na různá paliva.
Řada levnějších čerpacích stanic má omezenou pracovní dobu, tu je dobré si před cestou ověřit. Některé jsou také poměrně ukryté v průmyslových zónách a náročnost hledání může radost z úspory zcela vymazat. Čerpací stanice lze vyhledat na stránkách rakouského automotoklubu http://www.oeamtc.at/spritapp/). Vhodné je zadat konkrétní spolkovou zemi, například u hranice se Slovinskem je Štýrsko (Steiermark) a zvolit si vyšší počet zobrazovaných pump, aby se ukázaly i ty, které jsou poblíž trasy.
Chorvatsko a Slovinsko mají jednotné ceny paliva bez ohledu na to, zda je čerpací stanice zapadlá ve vesnici, či leží přímo na dálnici. V obou zemích tak není třeba si s tankováním dělat starosti a bez obav lze použít hned první vhodnou pumpu, která se objeví.
Nafta v době našeho průzkumu stála 30,70 Kč, benzin 33,70 Kč ve Slovinsku, v Chorvatsku vždy o třicetník dráž. Ceny ve Slovinsku lze kontrolovat na stránkách jejich ministerstva průmyslu. http://www.mgrt.gov.si/si/delovna_podrocja/notranji_trg/nadzor_cen_naftnih_derivatov/cene_naftnih_derivatov/
Ceny v Chorvatsku se jen nepatrně liší podle sítě čerpacích stanic. Je ale důležité se vyhnout placení v eurech. Kurz je pak až o dvacet procent nadsazený. Ceny paliv najdete zde: http://www.hak.hr/info/cijene-goriva/.
Na Slovensku jsme při naší reportážní cestě koncem května viděli nejlevnější naftu v přepočtu za 27,20 Kč a benzin za 31,80 Kč. O něco levněji bylo v Maďarsku. Tam se dal litr nafty pořídit od 26,70 Kč a litr benzinu od 30,20 Kč.
Plyn propan butan neboli LPG je bez větších problémů k dostání po celé cestě na Jadran až k jihu Chorvatska. U zemního plynu (CNG) je situace komplikovanější. Slušná hustota plnících stanic je v Česku i v Rakousku kde není třeba sjíždět příliš daleko od cesty.
Problém nastává ve Slovinsku a Chorvatsku. V první zemi jsou pro Čechy praktické jen dvě stanice - jedna v Mariboru a druhá v Lublani. V Chorvatsku je situace ještě horší. Jedna stanice je v centru Záhřebu, což znamená výraznou časovou ztrátu, druhá je v přístavu v Rijece. V obou případech jsou ceny výrazně nadprůměrné a otevírací doby stanic omezené.
Při hledání vhodných LPG stanic pomáhá tento web: http://www.mylpg.eu/. Na plánování cest na CNG je ideální německý plánovač, který hledá stanice podél trasy a usnadňuje tak přípravu na cestu: http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche%20-%20Routenplaner?locale=en_GB.
Tipy na objížďky drahé slovinské dálnice, reportáž z jízdy do Chorvatska, ale i na Slovensko na vlastní kůži a další materiály týkající se cestování autem na letní dovolenou zveřejníme v nejbližších dnech.